De stappen die een prospect doorloopt binnen de buyer journey zijn vaak niet linear. Veel prospects laten bij de eerste bezoeken geen gegevens achter maar kijken juist wat de organisatie te bieden heeft, lezen enkele blog posts, denken na over je propositie en vergelijken het aanbod met concurrenten.
Of: ze bezoeken de website slechts één of twee keer en denken dan helemaal niet meer aan jou.
Het pad vanaf het eerste bezoek tot aan het moment dat een beslissing genomen wordt zit vol met valkuilen waarbij de prospect de eerste interesse kan verliezen. Retargeting helpt je om de prospect op het pad richting beslissing te houden.
In tegenstelling tot reguliere retargeting, welke gericht is op hetgeen wat een bezoeker gedaan heeft op de website helpt Klue je met het identificeren van wie er langs geweest is. Doordat je weet welke organisaties er langs geweest zijn kun je vele malen gerichter omgaan met het retargeting boodschap én budget.
Mogelijkheid tot personalisatie van retargeting campagnes
Door inzichten in welke organisaties er op de website zijn geweest openen er een tal van nieuwe mogelijkheden in het retargeting spel. Standaard voegt Klue branche informatie en het aantal medewerkers toe aan een organisatie. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden om zéér specifieke retargeting campagnes op te zetten die enkel gericht zijn op een bepaald klant profiel.
Standaard retargeting is gebaseerd op cookies waarbij doelgroepen worden gecreëerd op basis van gedrag en acties die worden uitgevoerd op de website door de bezoeker. Door Klue toe te voegen aan Google Analytics kun je acties combineren met bedrijfsinformatie of branche informatie. Door deze segmentatie is 100% gerichte retargeting mogelijk.
Hoe werkt retargeting met Klue in Google Analytics?
Wanneer een bezoeker de website bezoekt voert Klue real-time een IP-zoeking uit. Enkel wanneer Klue er zeker van is dat de bezoeker een organisatie is retourneert Klue de data naar Google Analytics in een aantal aangepaste dimensies. De standaard aangepaste dimensies van Klue zijn:
- Bedrijfsnaam
- Branche (SBI code)
- Omvang (aantal FTE’s)
Op basis van het ideale klantprofiel van jouw organisatie kun je vervolgens doelgroepen samenstellen die gemakkelijk te gebruiken zijn in retargeting campagnes binnen Google Ads. Hieronder laat ik een voorbeeld zien.
Stel je voor dat jouw organisatie zich richt op advocaten en notarissen waar tussen de 10 en 100 mensen werken. Met Klue in Google Analytics is het mogelijk om deze doelgroep 100% gericht te retargeten. Dus wanneer iemand van een bedrijf de website bezoekt en voldoet aan de eisen ‘Notarissen & advocaten’ en ‘medewerkers tussen 10-100’ wordt deze automatisch geretarget via de gepersonaliseerde campagne. Is dit niet het geval? Dan komt deze niet in de doelgroep terecht. Zo houd je de doelgroep zuiver.
De optimalisatie kracht van Klue voor retargeting
Retargeting staat of valt met het bereiken van de juiste doelgroep op het juiste moment. Door gebruik te maken van Klue binnen Google Analytics focus je je alleen nog op de organisaties die passen binnen de marketing van jou organisatie. Een gevolg hiervan is:
Meer waardevolle leads
Niet elke bezoeker is waardevol voor jouw organisatie. Het feit is dat waarschijnlijk een wezenlijk deel van de bezoekers dat niet is. Het is daarom veel slimmer om automatisch te focussen op organisaties die dat wél zijn. In de meeste gevallen zal dat er voor zorgen dat de retargeting doelgroepen kleiner zullen worden. Hierdoor spendeer je meer tijd en geld aan het bereiken van leads die er echt toe doen.
Conversies met hogere waarde
Doordat je via retargeting de juiste leads kunt bereiken is personalisatie mogelijk. Hierdoor kun je proposities gepersonaliseerd afstemmen op delen van de doelgroep via retargeting! Dat betekent dat je een specifieke doelgroep kunt bereiken met een specifieke propositie wat pijnpunten oplost van deze doelgroep. Het gevolg daarvan is (meer) conversie met hogere waarde.
Grip op het budget
Een retargeting campagne die niet gesegmenteerd is voor specifieke doelgroepen is duurder. Door het ontbreken van segmentatie zal de klikfrequentie lager en kosten per acquisitie hoger zijn. Focus op de juiste doelgroepen voorkomt dit en maakt direct inzichtelijk welke campagnes goed werken voor welke doelgroep. Ofwel: grip op het advertentie budget.
Onthul je bezoekers
Door retargeting te concentreren op bezoekers waarvan je zeker weet dat ze interessant zijn voor de organisatie levert een grote marketing efficiëntie slag op. Niet alleen efficiëntie rondom budget maar ook een persoonlijke boodschap gericht op de pijnpunten van de doelgroep. Meer gedaan krijgen met minder budget door Klue in Google Analytics.
Meer weten over Klue & gerichte retargeting? Plan een demo in.