Het opbouwen van gepersonaliseerde klantervaringen is een marketingtechniek die snel krachtiger aan het worden is binnen de business to business marketing. Met name in de B2B SaaS worden deze marketingtechnieken steeds meer toegepast. Real-time web personalisatie door middel van IP marketing maakt het mogelijk om specifieke website content te laten zien aan specifieke subdoelgroepen, buyer persona’s of specifieke leads.
Gebruik van IP adressen voor web personalisatie
IP adressen geven veel waardevolle informatie over de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan fysieke locatie, tijdzone en bedrijfsnaam. Het is mogelijk om met het IP van de bezoeker tientallen datapunten te vinden zoals: bedrijfsnaam, branche van het bedrijf, aantal medewerkers, locatie van het en zelfs de oprichtingsdata van het bedrijf. Deze data geeft een enorm voordeel: het is nu mogelijk om direct de doelgroep aan te spreken en te laten zien dat je hun behoeften snapt.
Voordelen van IP marketing voor B2B websites
Web personalisatie werkt voor elke organisatie anders. USP’s verschillen, doelgroepen zijn anders en proposities verschillen. In dit fictieve voorbeeld nemen we een een organisatie die zich focust op acquisitie trainingen:
Na enkele maanden ontwikkelen van een succesvolle sales methode ben je klaar om de markt op te gaan. De focus ligt op MKB bedrijven die hun sales willen verbeteren, echter weet jij als expert dat een salesgesprek voor de verkoop van software compleet anders verloopt dan een salesgesprek voor recruitment diensten. Door middel van web personalisatie is het mogelijk softwarebedrijven de specifieke aanpak te laten zien van de training die voor hen van toepassing zijn. Recruitment organisaties die de website bezoeken krijgen andere USP’s te zien die voor hen relevant zijn. Dit zorgt ervoor dat gebruikers zich begrepen voelen en heeft positieve impact op de conversie.
Account based Marketing & IP Marketing
Waarschijnlijk heb je wel eens van Optimizely gehoord. Een A/B test tool die helpt bij het vinden van de optimale setting voor een website of app. Onlangs is de marketing focus bij Optimizely verschoven naar account-based marketing, ofwel focus op een kleine groep klanten en potentiële klanten. Personalisatie van de website op deze doelgroep was een groot onderdeel van de marketing campagne.
Optimizely heeft een tiental verschillende stukken content gemaakt die gefocust zijn op de desbetreffende specifieke klant of klantgroep. Door te focussen met content op de behoeften van de specifieke prospect werd de engagement verhoogt. Het gevolg? De versies die gepersonaliseerd waren zag een toename in conversie van 113%!
De eerste klap is een Daalder waard
Het gezegde de eerste klap is een daalder waard kennen we allemaal. Dit geldt ook zeker in de B2B marketing. De eerste impressie van een bezoeker is belangrijk. Het is immers het moment waarop besloten wordt om verder te kijken op de site of te verlaten. Maar hoe voorkom je dat geïnteresseerden de website snel verlaten?
Interessante content en een scherpe propositie is zeer belangrijk maar slechts een deel van het antwoord. Het andere deel is web personalisatie door middel van IP marketing. Met first impression personalisatie is het mogelijk om delen of de gehele homepage aan te passen naargelang de karakteristieken van de bezoeker. Komt Oracle bijvoorbeeld op de website dan kun je de homepage aanpassen met de tekst: ‘Hallo Oracle, de klantervaring verbeteren met product X?’ Bezoekt een ziekenhuis de website? Dan wordt de website aangepast naar de meest relevante propositie voor hen die meer gericht is op zorg. Het gezegde de eerste klap is een daalder waard is van toepassing, laat direct relevante content zien voor de bezoeker. Dit kan zowel op branche, omvang als exacte bedrijfsnaam.
Web Personalisatie als nieuwe standaard
Personalisatie van websites verovert snel terrein in het B2B marketing landschap. Toonaangevende partijen zijn hier al langer mee bezig. B2B web personalisatie werkt, het is slechts een kwestie van tijd voordat dit breed geaccepteerd en geadopteerd wordt door organisaties. Web personalisatie is niet iets wat moeilijk te implementeren is. Met behulp van tools zoals Optimizely of Google Optimize en een juiste data bron zoals Klue zijn de opties omtrent het creëren van specifieke doelgroepen en personalisatie voor die doelgroepen eindeloos!
In het hele artikel komt GDPR/AVG niet terug. Iets dat vanaf 25 mei onlosmakelijk verbonden is aan de techniek van personificatie.
Je kunt belevingen alleen persoonlijk maken als een bezoeker daarmee akkoord gaat. In het landschap van ad blockers loop je sowieso al merendeel van de bezoekers mis.
Daarnaast moet je dan nog mensen hebben die expliciet toestemming geven om gemeten te mogen worden. Dat aantal is ook al erg laag. En dan kom je bij het groepje mensen aan die je nog verder moet gaan segmenteren op basis van bepaald gedrag om de beleving persoonlijker te maken.
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie data hierover zegt.
Hebben jullie testen gedaan met ‘hallo [bedrijfsnaam]?’. Onze ervaring is dat het juist in veel gevallen conversieverlagend werkt.
Hi Mike,
Bedankt voor je reactie en terechte vragen. Personaliseren mag tot op zekere hoogte binnen de AVG- wetgeving. Bedrijfsinformatie valt niet onder persoonlijke informatie. Een service zoals Klue werkt met IP-lookup en dit wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de juiste taal van een website, juiste currency laten zien, BTW percentages enzovoorts. Adblockers blocken dit meestal niet en geven dus de mogelijkheid om te personaliseren. Wat betreft toestemming is het belangrijk om dit slim uit te vragen aan bezoekers. Ook hierin zijn verschillende slimme mogelijkheden.
Wat betreft testen en cases voor personalisatie; hier zijn we mee bezig bij verschillende klanten/cases. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld met Optimizely, zij laten goed zien hoe personalisatie conversie verhoogd. Het kan zowel op branche (dus een ziekenhuis ziet de zorg propositie terwijl accountants voor hen de meest relevante content zien) als op bedrijfsniveau.
Groeten,
Ruud