10 design tips om meer uit je B2B marketing op Facebook te halen

10 design tips om meer uit je B2B marketing op Facebook te halen

Wil je (nog) meer uit jouw Facebook campagnes halen? Dan kan het al voldoende zijn om de designs van jouw Facebook advertenties aan te passen. In dit artikel zet ik tien bewezen design tips op een rijtje. Met deze design tips heb je handvatten om meer uit je B2B marketing op facebook te halen. Het artikel focust zich met name op Facebook advertenties maar veel van deze tips zijn ook te gebruiken voor reguliere updates op het platform.

Tip 1: Geef je advertentie design kleur

Veel advertenties op Facebook zien er saai uit. Ze zijn zwart, wit of grijs en vallen niet bepaald op, zeker niet als ze tussen kleurrijke advertenties in staan. Als je wil dat jouw advertenties lekker opvallen, geef je de advertenties kleur. Hoe vrolijker de kleur, des te meer jouw advertentie opvalt. Zelfs tussen vele andere advertenties met vrolijke kleuren.

Extra tip: gebruik de kleur die ook terugkomt in de huisstijl van jouw bedrijf. Zo valt je advertentie niet alleen op, maar is er bovendien een duidelijke link tussen de ad op Facebook en jouw bedrijf.

Tip 2: gebruik contrasterende kleuren

Wil je meerdere kleuren gebruiken in het design van jouw advertentie? Dan is het goed om contrasterende kleuren te gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat advertenties met contrasterende kleuren in het design een veel hogere ‘click-through rate’ hebben dan advertenties zonder contrasterende kleuren in het ontwerp. Het verschil is maar liefst 75 procent!

Tip 3: zet een Unique Buying Reason in het design

Je wil de mensen die met jouw advertentie geconfronteerd worden, direct laten weten wat je te bieden hebt en welk probleem het oplost voor hen. De beste manier om dit te doen, is door een UBR (unique buying reason) in het design van je advertentie te zetten. Deze UBR mag je tekstueel ondersteunen in de tekst boven je advertentie, maar het is toch de afbeelding in jouw advertentie die het meest opvalt. Daarom raden wij je aan jouw UBR ook in de afbeelding van je advertentie terug te laten komen. Wees hierin creatief, Facebook heeft strenge regels wat betreft tekst in de advertentie afbeelding.

Tip 4: lok een emotie uit

Advertenties die een bepaalde emotie uitlokken, doen het veel beter dan advertenties die zonder enige emotie worden bekeken. Maakt jouw advertentie mensen blij, dan is de kans veel groter dat ze op jouw ad klikken. Overigens kun je met jouw advertentie ook negatieve emoties uitlokken, zoals angst, maar dit heeft toch niet hetzelfde effect. Wij raden je dan ook aan met positieve emoties te werken bij het ontwerpen van jouw advertentie. Het combineren van tip 3 en 4 zorgt voor een versterkend effect.

Tip 5: gebruik de juiste afmetingen

Misschien een simpele tip, maar het gaat helaas nog (te) vaak fout. Jouw Facebook advertentie moet minimaal 1200 x 628 pixels groot zijn. Controleer nog voor je jouw advertentie online zet, of jouw advertentie inderdaad de juiste afmetingen heeft. Is dit niet het geval, dan ziet je advertentie er minder professioneel en bovendien minder aantrekkelijk uit.

Extra tip: gebruik een gratis tool zoals canva.com om zeker te zijn van de juiste afmetingen. Uiteraard kun je dit natuurlijk ook realiseren met Photoshop of een ander afbeelding bewerkersprogramma.

Tip 6: controleer de kleuren op diverse schermen

Op sommige schermen worden bepaalde kleuren heel anders weergegeven. Om te voorkomen dat jouw advertentie er op scherm X heel anders uit ziet dan op scherm Y, controleer je jouw advertentie op diverse schermen. Let hierbij voornamelijk op de kleuren in het design. Komen deze goed over op alle schermen? Zo niet, dan pas je de advertentie aan tot deze er op ieder scherm goed uit ziet. Let op: het grootste deel van het Facebook verkeer is mobiel, let dus extra goed op deze groep.

Tip 7: laat een tevreden of blije klant zien

Een foto van een lachend persoon zorgt ervoor dat we ons blij, comfortabel en veilig voelen. Het is misschien wat cliché om een foto van een blije klant in je advertentie te verwerken, maar het werkt wel. Geef je jouw advertentie een opvallend design, dan ziet je ad er – ondanks de vrij standaard foto van een blije klant – toch uniek uit. Een combinatie van een case met een échte foto van de klant (uiteraard eerst overleggen of zij dit goed vinden) wekt interesse bij andere mensen binnen jouw doelgroep.

Tip 8: laat je product of dienst zien (door middel van video)

Veel mensen vinden het prettig om een product ‘in actie’ te zien, voor ze het betreffende product kopen. Je kunt best adverteren met een foto van een blije klant, maar vergeet je product of dienst niet. Verkoop je een tastbaar product dan is het goed om dit product duidelijk naar voren te laten komen in je advertentie. Geen tastbaar product maar toch laten zien hoe het werkt of eruit ziet? Gebruik dan een korte video. Video’s worden erg goed opgepikt door het algoritme van Facebook. Hoe aantrekkelijker en concreter jouw product of dienst naar voren komt in de advertentie, hoe beter de doelgroep begrijpt wat jij doet en hen kan bieden.

Tip 9: ‘before’ en ‘after’

Verkoop je een product of dienst die een duidelijke verandering teweeg brengt? Dan is het goed om een advertentie te maken met een ‘before’ en ‘after’. Deze advertentie laat Facebook gebruikers duidelijk zien wat jouw product of dienst nu eigenlijk doet. Verplaatsen mensen zich in de persoon of organisatie die in jouw ‘before’ en ‘after’ te zien is? Dan zul je dat terug zien in de CTR, reacties en andere sociale acties.

Tip 10: vertel een verhaal

Tot slot werkt het ook goed om een verhaal te vertellen in je Facebook advertenties. Een leuke manier om dit te doen, is door meerdere carrousel advertenties in te stellen. De eerste advertentie in de carrousel vertelt het eerste deel van je verhaal. De tweede advertentie vertelt het vervolg en de derde advertentie sluit het verhaal af. Met een creatieve carrousel advertentie op Facebook kun je het verhaal van jouw bedrijf op een zeer effectieve én leuke manier brengen.

Heb jij een bewezen aanpak voor Facebook advertenties? Deel deze in een reactie op dit artikel.

Ruud Buijserd

Jonge ondernemer vol passie over data, (B2B) marketing en de mogelijkheden hiermee. Sparren over oplossingen? Let me know!

Geef een reactie

Sluit Menu