Je bekijkt nu De 5 beste B2B Sociale Media netwerken om meer uit B2B marketing te halen

De 5 beste B2B Sociale Media netwerken om meer uit B2B marketing te halen

Het gebruik van sociale media netwerken groeit al jaren en dit zal voorlopig nog doorgroeien. In 2017 gebruikte 71% van alle internet gebruikers een sociaal media netwerk. De verwachting is dat in 2021 er meer dan 3 miljard social media gebruikers zijn. Een enorm potentieel!

Veel B2C bedrijven behalen grote successen met het gebruik van sociale media. Denk bijvoorbeeld aan de social media aanpak van Bol.com, Albert Heijn en de NS. Scherpe content wat inhaakt op de actualiteit, vragen of opmerkingen van klanten. Ook voor B2B bedrijven ligt er een enorm potentieel in sociale netwerken. Sociale netwerken maken het mogelijk om direct met de doelgroep in contact te komen en beter te begrijpen wat hen bezig houdt. Echter zijn de verschillende platformen anders opgebouwd en vragen ze mede daarom ook een compleet andere aanpak. In dit artikel ga ik in op 5 sociale media platformen en help ik je met het begrijpen van de platformen.

Laten we beginnen.

  1. Twitter

Met meer dan 300 miljoen actieve gebruikers is Twitter een plek waarop je direct kunt zien wat er gaande is. Volgens het CMI (Content Marketing Institute) maakt 87% van de B2B marketeers gebruik van Twitter voor (content) marketing. Mede door de hoge populariteit is Twitter een belangrijk sociaal kanaal voor B2B marketing.

Het meest genoemde probleem met Twitter is opvallen. Door de constante stroom aan tweets is het lastig op te vallen bij jouw doelgroep. Dit kun je tackelen door het gebruik van hashtags en frequent te twitteren. Wanneer mensen de zoekfunctie gebruiken en op jouw hashtags zoeken zullen ze jouw tweets tegen komen.

Een andere manier om op te vallen bij de doelgroep is humanizing content. Post tweets waarin de mensen van het bedrijf aan het woord zijn, dit kan bijvoorbeeld via video’s of quotes. Zorg ervoor dat deze tweets een emotie oproepen bij de doelgroep. Daarnaast kun je tegenwoordig via Twitter een reactie uitlokken door middel van polls. Zoek toenadering bij je doelgroep door reacties te plaatsen of een direct bericht te sturen naar personen die binnen de doelgroep vallen. Actieve accounts met unieke content scoren op Twitter.

  1. LinkedIn

Wanneer je een B2B bedrijf bent, is LinkedIn hét sociale platform. Iets meer dan 90% van alle B2B bedrijven hebben de voorkeur om LinkedIn te gebruiken voor marketing. LinkedIn is laagdrempelig; het is simpel om een interessant blog te plaatsen op het netwerk.

LinkedIn is een ideaal platform om professionele relaties te onderhouden. Door reacties te plaatsen lok je al snel een inhoudelijke discussie uit waarin je jouw expertise kan laten zien. Probeer regelmatig interessante en relevante updates te plaatsen, zo blijf je interessant voor je volgers. LinkedIn biedt de mogelijk om je horizon te verbreden. Suggesties voor nieuwe connecties worden gegenereerd op basis van je gedrag en huidige connecties. Door het volgen van experts in een bepaald (onbekend) gebied voor jou is het mogelijk om snel en gemakkelijk nieuwe kennis op te doen.

Misschien wel het meest belangrijke onderdeel van LinkedIn: het bereiken van Decision Makers. B2B sales zijn veel gecompliceerder dan B2C sales omdat er meerdere stakeholders invloed hebben, producten complexer zijn en de investeringen hoger. LinkedIn biedt de mogelijkheid om deze beslissers gemakkelijk in kaart te brengen en er mee in contact te komen. De connectie met de juiste beslissers kan je leven een stuk makkelijker maken.

  1. Facebook

In 2017 noteerde ruim 2 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Het is dus geen verassing dat veel B2C bedrijven met succes hun producten en diensten promoten via het kanaal. Wanneer je de indruk hebt dat Facebook niet gebruikt wordt in de B2B marketing zit je er naast. 42% van de B2B marketeers geeft aan dat Facebook is een effectief kanaal voor nieuwe leads en klanten.

Facebook is kosten effectief. De advertentie mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en bieden ook voor B2B bedrijven opties. Denk bijvoorbeeld aan retargeting of advertenties op basis van vertoond gedrag op het platform. Daarnaast is Facebook een toevoeging aan de klantenservice van een bedrijf. De chat functie (Facebook messenger) verlaagd de drempel om contact met een organisatie op te nemen.

  1. Instagram

Misschien een platform wat je niet zou verwachten in dit rijtje: Instagram. Echter met 800 miljoen maandelijkse gebruikers is het platform uit gegroeid van een relatief klein sociaal platform waar foto’s op gedeeld kunnen worden tot een instrument van formaat. Ook voor B2B bedrijven. Het is namelijk de ideale manier om met beeld de menselijke kant van het bedrijf te tonen. Door slim gebruik te maken van hashtags, livevideo en locatie tagging kun je als B2B bedrijf interactie met de doelgroep uitlokken. Daarnaast draagt het goed bij aan het employer brand bij het aantrekken van nieuw talent.

‘IBM is een goed voorbeeld van een B2B bedrijf wat gebruikt maakt van Instagram. Een medewerker van IBM deelde een foto van haarzelf in het kantoor van IBM. Door de post simpel weg te delen haalde het bedrijf 3.800 likes op Instagram. Zulke strategieën helpen met de engagement en interactie met de doelgroep’

  1. Google Plus

Update: Google heeft aangekondigd het Google Plus platform te ontmantelen. Ergens in de aankomende maanden zal het platform offline gehaald worden.

Google Plus is een platform wat door veel B2B marketeers niet gebruikt wordt voor content marketing. Cijfers laten zien dat slecht 28% Google Plus op het vizier heeft als platform voor content marketing. Toch is het platform met 400 miljoen maandelijkse gebruikers een platform van formaat en heeft het de potentie om door te groeien tot een groot B2B sociaal platform. Met opties zoals Google Hang Outs waarin je video conferenties kan organiseren en Google Plus Circles waarmee je snel waardevolle content kunt zoeken wat experts op het platform hebben aangeboden. Ideale tools om in contact te komen met nieuwe mensen en/of klanten.

Google monitort elke activiteit op de verschillende sociale media. Zo weet de zoekmachine of bepaalde content waardevol is en of deze beter getoond dient te worden in de zoekresultaten. Met Google Plus is dit net wat anders. Wanneer je content plaatst op het platform, zorg er dan voor dat deze geoptimaliseerd zijn met zoekwoorden waarop jij wilt dat de informatie gevonden wordt. Google toont Google Plus content namelijk ook in de zoekresultaten en dit betekent dat content marketing op dit platform zomaar eens een groot effect kan hebben op jouw zoekmachine optimalisatie strategie.

Check ook het infographic over de beste b2b social media kanalen

Juiste content op het juiste platform vergroot je zichtbaarheid. Benieuwd of je de juiste bedrijven trekt op je website? Probeer dan Klue gratis uit, direct inzichten in het anonieme webverkeer.

 

 

Ruud Buijserd

Ondernemer vol passie over data, B2B marketing en de mogelijkheden hiermee voor organisaties. Sparren over jouw vraagstuk? Neem contact op, ik hoor graag van je.

Laat een reactie achter