Misschien ken je ze wel: de ‘Greeters’ in de Apple winkels. Elke dag begroeten ze wereldwijd miljoenen mensen die de winkels van het bedrijf bezoeken. Het is een hele bewuste aanpak van Apple om mensen bij binnenkomst direct te begroeten. Niet alleen voelen mensen zich meer welkom door een persoonlijke begroeting, het is de start van Apple’s in-store marketing machine.
Bezoekers ‘belonen’ Apple voor deze persoonlijke aanpak: Apple winkels hebben de hoogste omzet per vierkante meter. Nu denk je vast: alleen die begroeting zorgt er niet voor dat Apple het beste presteert qua omzet per vierkante meter. Klopt. Maar invloed heeft het zeker.
Hoe heeft zo’n simpele begroeting invloed op de omzet?
Een directe persoonlijke begroeting bij binnenkomst heeft een grote positieve invloed op de ervaring van een bezoeker. Een onderzoek wat uitgevoerd is door telefonieaanbieder AT&T wijst uit dat een begroeting binnen 10 seconden of wanneer de potentiële klant 3 meter in de winkel staat, erg belangrijk is voor de ervaring van de bezoeker. Ben je later of is de potentiële klant al verder door gelopen? Dan daalt de ervaringstevredenheid met rasse schreden.
Chat als ‘Greeter’ op de website
Live chat op een website dient hetzelfde doel: persoonlijk, vriendelijk en onmiddellijk contact bij binnenkomst. Maar een chat heeft de neiging de sluizen te openen van mensen uit alle hoeken van het internet. Gevolg hiervan zijn gesprekken die niet relevant zijn voor jouw organisatie. En juist de prospects die wél van belang zijn voor de organisatie moeten lang wachten op een antwoord. Hierdoor loopt je organisatie het gevaar een slechte naam te krijgen ómdat het een chat heeft.
De oplossing?
Kwalificeer chats zodat online sales direct kan zien wie er wel een hoogwaardige prospect is en wie niet. Klue geeft je informatie over de nieuwe chats en verteld je precies welke zakelijke bezoekers interessant zijn en welke niet.
Hierdoor chat je alleen nog met prospects die écht interessant zijn en de tijd en aandacht verdienen. Voor een Klue gebruiker heeft dit flinke boost opgeleverd in conversie. Voor hen is de branche ‘accountancy’ interessant. Wanneer een bezoeker vanuit een accountantskantoor de website bezocht werd de chat geopend.
Voordat deze kwalificatie doorgevoerd was lag het conversie percentage op ongeveer 4% van bezoeker naar lead. In hun geval was dat het opsturen van een casestudy.
Door de chat te kwalificeren en te personaliseren is dit in 3 maanden tijd gegroeid naar 15%. Een ruime verdubbeling van het aantal leads! (hieronder ga ik verder in op chat personalisatie)
Filteren en personaliseren heeft er voor gezorgd dat de chat een echte leadgenerator is geworden voor deze organisatie. Daarnaast is de sales cycli korter, via de chat is het sneller duidelijk waar een prospect mee zit en hoe deze geholpen kan worden.
Personalisatie maakt openingen opvallend
Een andere manier om chat te optimaliseren is door de openingszin te personaliseren. Dit werkt zelfs wanneer de bezoeker op de website anoniem is. Met Klue chat personalisatie kun je de bezoeker begroeten met:
- Bedrijfsnaam;
- Het logo van het bezoekende bedrijf;
- de juiste accountmanager;
- een interessante casestudy uit dezelfde branche;
- talloze andere mogelijkheden.
personalisatie van de chat werkt. Zeker wanneer de bedrijfsnaam genoemd wordt of er een relevante vraag gesteld wordt over de branche waar de prospect actief in is. Wanneer een chat aantrekkelijk en uitdagend is verhoogd dit de engagement.
Chat met Klue zorgt ervoor dat je de juiste mensen aanspreekt die daadwerkelijk tot een sale kunnen leiden. Slimmer, relevanter en specifieker.
Beginnen met een gepersonaliseerde chat functie? Neem contact op of plan een demo in.