Eventverslag: Dutch Search Awards 2019

Eventverslag: Dutch Search Awards 2019

Op donderdag 12 december vond de 4e editie van de Dutch Search Awards (DSA) plaats. Met 21 awards verdeeld over 4 categorieën, een gedegen jury proces én een spetterende avond zijn de Dutch Search Awards hét evenement voor de Nederlandse search-industrie. 

De avond begon in DeFabrique te Maarssen rond een uur of 18:00. Een walking-dinner en netwerk moment om met een gevulde maag en bijgepraat ongeveer een uur later te starten met de award show. Presentatrice Shelly Sterk opende de avond en voor we het wisten stonden de eerste winnaars op het podium. Trouwens, op de winnaars en de categorieën ga ik later verder in.

Get in trouble, not in danger

Microsoft’s Regional Director EMEA, Tor Thompson, kreeg de gelegenheid om ongeveer 25 minuten de tijd om voor een ongeduldig trappelend publiek haar verhaal te doen. Persoonlijk vond ik haar verhaal aansprekend. Dit kwam doordat het goed aansloot bij de doelgroep én een duidelijke persoonlijke noot had. De essentie van het verhaal was ‘get in trouble, not in danger’. Ofwel: blijf als marketeer, specialist of leidinggevende bij een agency altijd op zoek naar de randjes. Met een aantal pakkende voorbeelden en aanpakken was het verhaal compleet. Daarnaast sloot het verhaal goed aan bij de manier waarop veel cases tot stand zijn gekomen. 

Agencies op de hak genomen

Na het verhaal van Tor ging de award show verder. Ongeveer een uur en een pauze later was het de beurt aan Jörgen Raymann. Na een pleidooi dat hij voor een zaal stond met ‘mensen die er voor zorgen dat zijn vrouw spullen koopt die ze toch niet nodig heeft’ ging hij verder in op de agencies die aanwezig waren. Door een aantal scherpe commentaren nam hij een tiental agencies binnen enkele minuten heerlijk op de hak. De zaal genoot er zichtbaar van, het moet immers niet allemaal té serieus worden. Jörgen sloot af met een sterke passage over de kracht van het internet en hoe tegenwoordig alles snel en toegankelijk is. Vroeger was dat anders. Als jonge Jörgen kon hij namelijk niet wachten op de nieuwe Wehkamp gids die elk jaar kwam. Stiekem ezelsoren maken in de sectie dameslingerie. Aangezien de gemiddelde leeftijd een stuk lager lag dan die van Jörgen duurde het soms even voordat iedereen de grap begreep. Al met al was het comedy intermezzo van Jörgen een schot in de roos.

Grow your agency

De laatste gastspreker van de avond was Robert Craven. Deze Engelsman heeft met zijn initiatief Grow Your Digital Agency meer dan 1000 agencies in ruim 20 landen geholpen naar (duurzame) groei. Door zijn interactie met het publiek probeerde Robert mensen aan het denken te zetten. Hij stak een kaars aan waarop gevraagd werd aan het publiek allemaal naar de kaars te kijken en denken dat deze uit gaat. Ondanks wat tocht ging de kaars niet uit. Het moraal van het verhaal: kijken en denken dat iets gaat gebeuren betekent niet dat het daadwerkelijk ook zo is. Work on it.

De awards

Hetgeen waarvoor ruim 50 agencies en honderden marketingprofessionals naar DeFabrique gekomen zijn: de Dutch Search Awards. Het uitreik-tempo zat er goed in en dat moest ook wel met 23 awards in diverse categorieën. De introductiefilmpjes per award zagen er gelikt uit en na een korte intro van de agency & case werd de winnaar bekend gemaakt.

Aan alle winnaars: van harte gefeliciteerd met jullie Dutch Search Award. Verdiend!

Zelf had ik het genoegen om dit jaar een aantal categorieën (beste personalisatie, beste gebruik marketing automation & beste gebruik software & tools) te mogen jureren. Dit gaf mij wat meer context binnen die categorieën waarom cases zijn genomineerd en waarom de winnaar de winnaar werd. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor anderen soms lastig kan zijn om in te schatten waarom  een case juist wel of niet wint.

Het niveau was hoog, de sfeer goed en de winnaars uitzinnig. Zoals het hoort bij de Dutch Search Awards. Benieuwd naar alle winnaars per categorie, de beste agency van deze editie én de winnaar van de grote prijs? Check de website van Dutch Search Awards. De avond is geheel in stijl afgesloten met biertjes, wijntjes en fris onder het genot van de muziek van Female Fushion.

Conclusie: een memorabele avond

Zoals tijdens de opening van DSA terecht werd gezegd door jury adviseur Yvonne de Jager: ‘Dit is hét evenement om de Nederlandse search-vak te vieren’. Dat is ook dit jaar met verve gelukt. De organisatie was net zoals voorgaande jaren in handen van initiatiefnemer Tamer Saglambilek en Elevate Digital. Zij hebben het met beide handen aangepakt en er een waar succes van gemaakt.

Zie ik je volgend jaar bij Dutch Search Awards 2020?

Ruud Buijserd

Ondernemer vol passie over data, B2B marketing en de mogelijkheden hiermee voor organisaties. Sparren over jouw vraagstuk? Neem contact op, ik hoor graag van je.

Geef een reactie

Sluit Menu