Dit is wat er ontbreekt aan Marketing Automation

Dit is wat er ontbreekt aan Marketing Automation

De laatste tijd investeren steeds meer B2B organisaties in marketing automation software en aanpakken. Diverse onderzoeken laten zien dat marketing automation bijdraagt aan verhoogde effectiviteit van marketing, hogere dealwaarde en tijdsbesparing oplevert. Kortom, wanneer een organisatie marketing automation correct implementeert en uitvoert kan dit veel opleveren. Met name in het verbeteren van de buyer journey van een potentiële klant.

De fases van de Buyer Journey

Als we het over de buyer journey hebben is deze grofweg op te delen in drie onderdelen. Deze drie onderdelen kunnen verschillende namen hebben maar de meest gebruikte namen per fase zijn:

  • Awarness / See / Bewust Worden
  • Consideration / Think / Overwegen
  • Decision / Do / Beslissen

In dit artikel houd ik Awareness /  Consideration / Decision aan ter consistentie.

In de Awareness fase realiseert een potentiele klant zich dat er een probleem of uitdaging is binnen het bedrijf waar hij/zij werkt. De actie die hieruit volgt is het zoeken van informatie, veelal online. Als marketeer speel je hierop in door content aan te bieden die het probleem beschrijft en mogelijke aanpakken en oplossingen. Dit is vaak in de vorm van blogs, infographics, e-books whitepapers en/of video. Vanaf dat moment start het spel van lead nurturing waardoor je als marketeer de potentiële klant naar de volgende fase probeert te leiden

Na de Awarness fase komt de Consideration fase. De potentiële koper maakt bewust overwegingen tussen oplossingen en aanpakken voor zijn probleem of uitdaging. Hierbij gaat de zoektocht naar informatie verder. Vaak worden meer gedetailleerde e-books, webinars en expert guides gebruikt.

Nadat er een duidelijke afweging is gemaakt komt de Decision fase. Enkele aanbieders van een oplossing of aanpak worden aangeschreven of er wordt een demo aangevraagd van de oplossing. Content die bij deze fase past zijn onder andere whitepapers waarbij diverse aanbieders vergeleken worden en case studies.

fases buyer journey

Marketing Automation en de Buyer Journey

Binnen de buyer journey speelt marketing automation een belangrijke rol. Het zorgt ervoor dat het voor jouw organisatie duidelijk is in welke fase van de buyer journey de persoon/organisatie zicht bevindt. Met de juiste aanpakken kun je de potentiele klant deels sturen en helpen de volgende stap te zetten.

Echter werkt Marketing Automation pas wanneer je weet wie de potentiële klant is.

Vaak wordt er achterhaald wie de potentiële klant is door het aanbieden van Whitepapers of e-books in ruil voor een e-mail adres waarna de marketing automation opzet begint te lopen. Marketing automation werkt dus niet vóórdat het duidelijk is wie de potentiele klant is.

Marketing Automation vraagteken

Als B2B marketeer ben je dus afhankelijk van het moment dat een potentiële koper zich kenbaar maakt aan jouw organisatie. Vervelend aangezien het lastig is om te voorspellen wanneer een potentiële klant zich kenbaar maakt.

Hoe los je dit op?

IP Marketing als antwoord

Een manier om erachter te komen welke organisaties de website bezoeken vóórdat een persoon zich kenbaar maakt aan jouw organisatie is IP-Marketing oplossing zoals Klue. Sommige marketing automation oplossingen herkennen bedrijven maar vaak is dit aantal erg laag en inaccuraat.

Klue is een innovatieve IP-marketing oplossing voor de B2B markt. De oplossing herkent bezoekers op de website en verteld je precies welke organisaties hun weg weten te vinden naar de website.

Hierdoor weet je als B2B marketeer of de content van de Awareness fase de juiste organisaties trekt, in welke branches zij actief zijn én wat zij interessant vinden op jouw website. Op basis van gedragsdata van deze bedrijven zijn content en website optimalisaties mogelijk om deze potentiële klanten zo snel mogelijk te laten converteren.

Haal dus meer uit de fase voor marketing automation. Door slim om te gaan met data, bedrijfskarakteristieken van bezoekende bedrijven, website personalisatie en remarketing kun je een bezoeker sneller zich kenbaar laten maken.

100% gerichte remarketing en website personalisatie

Naast de inzichten is de data van IP marketing ook in te zetten voor gerichte en gepersonaliseerde remarketing. Op basis van interesses van bedrijven kun je bijvoorbeeld 100% gerichte LinkedIn campagnes opzetten en persoonlijke Google Ads campagnes maken.

En wat dacht je van website personalisatie op basis van branche karakteristieken? Laat de meest relevante content zien die bij het bezoekende bedrijf past. Binnen marketing automation richt je je als het goed is op een persoonlijke aanpak, waarom niet in de fase vóór marketing automation.

Dit is wat er ontbreekt aan Marketing Automation

Meer weten? Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

Ruud Buijserd

Jonge ondernemer vol passie over data, (B2B) marketing en de mogelijkheden hiermee. Sparren over oplossingen? Let me know!

Geef een reactie

Sluit Menu