Niet elke website bezoeker is een prospect. Echter hebben B2B organisaties vaak de neiging om hun websites als one-size-fits-all te behandelen. Hierdoor communiceer je met elke prospect op dezelfde manier waardoor je lastig de juiste boodschap kunt overbrengen.
Real-time websitepersonalisatie maakt het mogelijk om elke doelgroep op de website een unieke ervaring te geven. Met Klue website personalisatie zet je website verkeer om in bedrijven, worden deze real-time verrijkt stem je de ervaring op de website op het profiel van de bezoeker.
Het resultaat: voordat formulieren ingevuld zijn kun je gerichte content tonen aan de leads die voor jouw organisatie het belangrijkste zijn. Haal dus meer uit je ingekochte verkeer door belangrijke prospects een unieke ervaring te geven.
Ingrediënten die nodig zijn voor websitepersonalisatie
Om te starten met website personalisatie heb je 3 ingrediënten nodig:
- Duidelijke doelgroep definitie en segmentatie.
Richt je tenminste op één segment binnen je doelgroep bijvoorbeeld organisaties binnen een bepaalde branche, specifieke accounts of organisaties met een bepaalde omvang met een unieke propositie.
- Website verkeer
Minimaal 15.000 unieke bezoekers per maand om zeker te zijn dat personalisatie nut en impact heeft op de doelgroep.
- Technologie
Klue maakt gebruik van personalisatie oplossingen zoals Google Optimize, VWO, of Optimizely voor het uitvoeren van de personalisaties. Deze zijn vaak gratis te gebruiken, en zeer geschikt om te starten met personalisatie.
Voor wat voor type organisaties heeft websitepersonalisatie prioriteit?
Personalisatie is niet voor elke organisatie even relevant. Wanneer je bij een B2B organisatie werkt die meer dan één segment bedient en genoeg website verkeer heeft is website personalisatie erg krachtig. Idealiter is een of meer van de onderstaande zinnen van toepassing op de organisatie waar je werkt:
- Je bedient meerdere branches tegelijk zoals de zorg, accountancy en industrie;
- Je richt je op bedrijven met verschillende omvangen (MKB vs Corporates)
- Er zijn verschillende producten per segment (bijvoorbeeld verschillende pakketten of type producten)
- Je bent bezig met account based marketing (enkele prospects zijn belangrijk voor de organisaties)
- Veel last hebben van niet gekwalificeerde inbound leads
Hoe werkt Klue website personalisatie?
De eerste stap is het aanmelden voor het Klue gevorderd pakket. Zoals bij veel marketing oplossingen ontvang je een stukje script wat op de website geplaatst dient te worden. Dit kan via Google Tag Manager, direct in de code van de website of via een plugin.
Dit stukje script zet het website verkeer om in bedrijven. Vervolgens ontvang je na de simpele integratie met Google Analytics toegang tot het Klue dashboard. Zo weet je precies welke organisaties de website bezoeken, in welke branche zij actief zijn en hoeveel medewerkers er actief zijn.
De tweede stap is het creëren van een manier waarop personalisaties doorgevoerd kunnen worden. We raden hiervoor oplossingen aan zoals Google Optimize, VWO of Optimizely. Installeer één van de tools op de website, wij integreren Klue dan gratis met jouw gekozen oplossing.
De laatste stap is het definiëren van specifieke doelgroepen binnen het gekozen personalisatie platform. Je kunt gemakkelijk Klue kenmerken selecteren en op basis daarvan de website personaliseren.
Gemiddeld ben je zo’n twee uur bezig om de eerste personalisaties live te zetten. Aanpassen is simpel en kun je zelf. Geen lange en kostbare trajecten, zelf aan de knoppen (of wij helpen je erbij).
Kleine personalisaties hebben grote impact
Eerder schreef ik al over de redenen waarom B2B organisaties niet starten met website personalisatie. De belangrijkste reden is: personalisatie wordt gezien als een intensief en kostbaar project. Alleen weggelegd voor bedrijven zoals Amazon en Netflix die met grote budgetten, machine learning applicaties en toegewijde personalisatie teams. Niet is minder waar, personalisatie kan simpel en snel doorgevoerd worden.
Voor de meeste B2B bedrijven heeft de personalisatie van een paar elementen al effect. Je ziet al snel de gemiddelde conversie stijgen door kleine aanpassingen. Een voorbeeld van een simpele personalisatie die impact heeft is het personaliseren van de headline en afbeelding. Spreek direct aan met een gepersonaliseerde banner en tekst. Denk bijvoorbeeld aan het laten zien van het logo van het bezoekende bedrijf of een bijbehorende afbeelding.
Check hieronder hoe standbouwer Expoworld de homepagina aanpast naar een belangrijke prospect van hen: PPG. Het tonen van dé reden waarom Expoworld goed is (groot internationaal netwerk) en eerder werk voor PPG Fiber Glass schept vertrouwen voor een herhaalopdracht. Zij hebben dit voor een tiental belangrijke prospects gedaan en zijn hier ongeveer 3 uur mee bezig geweest. Kortom, haalbaar voor veel organisaties.
Andere website personalisatie ideëen
In een eerder verschenen artikel op Frankwatching beschrijf ik 5 voorbeelden van website personalisatie. Denk bijvoorbeeld aan
- Call-to-action op maat
- Personaliseren van elementen binnen blogs of landingspagina’s
- Logo’s laten zien die extra relevant zijn voor een organisatie (bijvoorbeeld concurrenten)
- Personaliseren van een pop-up, laat het meest relevante whitepaper of case zien op basis van de branche waar een organisatie actief in is
Aan de slag met personalisatie voor jouw organisatie? Stuur ons een e-mail, plan een demo in of bel 085 1304 287.