De GDPR en Mouseflow, hoe pak je dat aan?

De GDPR en Mouseflow, hoe pak je dat aan?

Nog iets meer dan een maand (op moment van schrijven is het 22 april) en dan gaat de GDPR- wetgeving van kracht. De nieuwe wetgeving verscherpt de regels omtrent het verzamelen van persoonsgegevens van Europese gebruikers en bezoekers. Waarschijnlijk gebruik je op je website verschillende tools om gedrag van bezoekers en gebruikers analyseren en monitoren. Maar worden daar persoonsgegevens bij gebruikt? En belangrijker nog: mag dat onder de nieuwe wet nog wel?

In dit artikel gaan we specifiek in op Mouseflow, een tool die opnames maakt van bezoekers en je precies laat zien hoe zij zich over de website hebben bewogen.

GDPR en Mouseflow

Veel websites hebben er helaas mee te maken: veel bezoekers maar relatief weinig conversie. Een manier om de verbeterpunten duidelijk te krijgen is Mouseflow. Mouseflow maakt video-opnames van de bezoekers op je website. Hiermee zie je precies waar bezoekers binnen je pagina’s met de muis naartoe bewegen, waarop ze klikken, hoe ze (heen en weer) scrollen en met formulieren omgaan.

Omdat het gros van de mensen met hun muis ‘leest’ weet je al snel wat men gezien heeft en wat niet. Daarnaast worden er zogenaamde heatmaps gegenereerd door mouseflow waar in naar voren komt wat de ‘hotspots’ van je website zijn. Benieuwd hoe het werkt? Check de demo van Mouseflow.

Met Mouseflow kijk je dus mee met de bezoeker. Aangezien dit een individu is betekent dit dat er persoonlijke gegevens in het spel zijn. Precies de gegevens waar de GDPR- wetgeving zich op richt. Uiteraard is de service hier mee bezig geweest en zij hebben een aantal stappen geformuleerd die je dient te doorlopen om Mouseflow GDPR-compliant te maken.

Wat moet je concreet doen?

Om Mouseflow volgens de GDPR-regels te gebruiken dien je een aantal acties te ondernemen:

  1. Doe een audit op je website om te voorkomen dat persoonlijke gegevens gebruikt worden bij tracking. Breng dus in kaart welke data er gebruikt wordt voor online tracking en zorg ervoor dat hier geen persoonlijke data bij zit. Wat persoonlijke data precies is lees je hier.
  2. Consent uitvragen en duidelijke opt-out mogelijkheid geven

Naast de acties die uitgevoerd dienen te worden door de gebruiker onderneemt Mouseflow zelf ook stappen. Zo zijn er extra maatregelen getroffen op het gebied van beveiliging, encryptie en het aanwijzen van een data protection officer. Benieuwd naar de gehele lijst van acties die Mouseflow uitvoert? Bekijk dan de GDPR pagina van Mouseflow.

Vragen van Consent

Een terugkomend onderdeel van de GDPR-wetgeving is consent. Dit betekent dat je toestemming moet hebben van de gebruiker/bezoeker voor het plaatsen van cookies of het volgen van gedrag. Ook hier speelt transparantie een belangrijke rol in. Vertel duidelijk welke cookies je gebruikt (first party, third party enzovoorts) en waarom je ze gebruikt. Dit kan heel simpel door een service als UserDataTrust te installeren, deze analyseert alle cookies die actief zijn op je website, stopt ze in groepjes en plaatst daarachter automatisch een grote OK-knop.

Daarnaast krijg je ook een cookie lijst van alle actieve cookies die op jouw website actief zijn. Deze kun je gemakkelijk kwijt op je privacy policy pagina om zo een duidelijk overzicht te geven van de gebruikte cookies. Als laatste monitort zo’n service ook je cookies. Per maand wordt er een scan gemaakt van alle cookies op de website en wordt de cookie lijst aangepast.

Verdiepende inzichten met Mouseflow voor B2B marketeers

Mouseflow is erg geschikt om pijnpunten te herkennen en te verbeteren. Het geeft een extra dimensie aan gedragsdata. Echter is het grote nadeel dat deze opnames anoniem zijn. Het is dus niet duidelijk welke organisatie bij welke opname hoort.

Met Klue is dit op te lossen. Doordat de software organisaties herkent die de website bezoeken is het duidelijk of welke organisaties bij jullie op de website komen. Door een slimme koppeling tussen Mouseflow en Klue is deze data te gebruiken in Mouseflow.

Dat betekent dat de opnames binnen Mouseflow op bedrijfsniveau aan het juiste bezoekende bedrijf gekoppeld kunnen worden. Het gevolg: als B2B marketeer weet je welke high value organisaties de website bezoeken én hoe zij precies over de website bewegen. Deze manier van datastromen koppelen voldoet overigens ook aan de AVG wetgeving. Bedrijven worden immers op bedrijfsniveau gekoppeld aan een opname en niet op persoonsniveau.

Meer weten? Neem contact op of check de koppelingen van Klue. 

Conclusie: GDPR en Mouseflow – geen reden tot zorgen

Hoewel vaak gedacht wordt dat de GDPR veel limiteert valt dit reuze mee. Transparantie en de de nodige maatregelen maken veel mogelijk op het gebied van online tracking en marketing. Echter is het wel belangrijk om bewust te zijn van de GDPR en de eisen die daarbij horen. Lees ook onze andere blogs over de GDPR. 

Ruud Buijserd

Ondernemer vol passie over data, B2B marketing en de mogelijkheden hiermee voor organisaties. Sparren over jouw vraagstuk? Neem contact op, ik hoor graag van je.

Geef een reactie

Sluit Menu