E-marketing is een vak apart. Het is soms lastig om te bepalen hoe en wanneer je je doelgroep het beste kunt benaderen. Wanneer stuur je een e-mail en, misschien nog wel belangrijker: naar welke doelgroep? Het ideale moment vinden voor het versturen van je e-mail marketing kan aanvoelen als een sprong in het diepe, zeker wanneer je hier nog niet zo veel ervaring mee hebt.
In dit artikel leg ik uit hoe je een goed mail-moment kunt herkennen en hoe je de juiste doelgroep selecteert. Ik ga in dit artikel niet in op titels, onderwerpen en de content in de e-mail zelf.
Google Analytics kan je veel werk uit handen nemen
Het beste moment om een mailing uit te sturen is op het moment dat je potentiële doelgroep aan je denkt of interactie heeft met je organisatie. Maar hoe kom je erachter wanneer er aan jouw bedrijf gedacht wordt? Google Analytics kan je een overzicht geven van het aantal bezoekers van je website en het precieze tijdstip van het bezoek.
Op de startpagina van Google Analytics vind je een overzicht van het bezoek van je website. Hier zie je in een oogopslag wanneer je website het drukst wordt bezocht. Het gaat dan niet alleen over de dag van de week maar ook het moment van de dag. Hoe donkerder de kleur in het schema binnen Google Analytics, hoe meer bezoekers er op dat moment zijn geweest.
Stel dat de website het drukst wordt bezocht tussen 9.00 uur en 13.00 uur, dan is het een goed idee om de mailing rond 11.00 uur te versturen.
Op welke dag verstuur ik mijn mailing?
Behalve het tijdstip is natuurlijk ook de dag waarop een e-mail wordt gestuurd belangrijk. Ook hier kan Google Analytics je van dienst zijn. Bekijk opnieuw de resultaten van je website als het gaat om het aantal bezoekers en het e-mailverkeer. Het bepalen van de dag is wat lastiger dan het tijdstip op de dag. Maar desondanks kun je toch wel wat informatie uit de analyses halen.
Daar komt bij dat lange termijn studies hebben uitgewezen dat dinsdag, woensdag en donderdag vaak beter scoren dan maandag, vrijdag en het weekend. Op grond hiervan zou je kunnen besluiten om je mailing te versturen op dinsdag rond 11.00 uur. Als dit niet voldoende resultaat oplevert kun je uitwijken naar de woensdag of de donderdag.
E-mail marketing is veel A/B testen. Probeer dus verschillende momenten uit, maar experimenteer ook met de inhoud van e-mails om resultaten steeds verder te verbeteren. Stel concrete hypotheses op om zo het meeste uit experimenten te halen.
De juiste doelgroep selecteren voor e-mail marketing
Naast een goed moment is de juiste doelgroep een belangrijk onderdeel van een succesvolle e-mail campagne. Dit is waar Klue je verder helpt.
Wanneer het onderwerp van de mailing duidelijk is kun je op zoek naar de juiste doelgroep. Door gebruik te maken van Klue kun je de doelgroep voor de e-mail campagne zeer specifiek maken. Onderstaand maak ik gebruik van een voorbeeld om een beeld te schetsen over de werking.
Een IT-organisatie is van plan om een e-mail campagne uit te sturen naar hun leads over de laatste ontwikkelingen over werkplekken in de Cloud. Na eerder experimenteren en inzichten uit Google Analytics blijkt dinsdag om 10:45 de beste tijd om de campagne te starten.
Het selecteren van de doelgroep blijft lastig maar door middel van de data die Klue beschikbaar stelt hebben ze hier nu een oplossing voor. Klue herkent organisaties die hun website hebben bezocht én wat zij bekeken hebben.
Door blogs te selecteren die als onderwerp ‘Werkplek in de Cloud’ (of gelieerd hieraan) is het direct duidelijk welke organisaties hier mee in contact zijn geweest. Deze lijst van organisaties wordt uit Klue geëxporteerd en tegen de lijst van leads aan gehouden. Door het ‘matchen’ van vertoond gedrag en het onderwerp van de campagne is de juiste doelgroep vast te stellen.
Uiteraard kun je het ook omdraaien: op basis van gedrag van de belangrijkste leads wordt er een e-mail campagne ingericht. Op die manier is het afgestemd op het gedrag van jouw belangrijkste leads.
Plannen en testen
Het vinden van een goed moment én juiste doelgroep vergt veel experimenten en planning. De informatie die je uit Google Analytics haalt is natuurlijk een richtlijn. Je kunt beginnen met een mailing te versturen op de dag en tijd dat je website het drukst wordt bezocht. Als dit onvoldoende resultaat oplevert kun je variëren. Naast het moment van versturen is het ook verstandig om verschillende doelgroepen te gebruiken. Door slim gebruik te maken van Google Analytics en Klue kun je gericht experimenteren.