De Belgen kwamen ver op het WK door data, hoe helpt data jouw B2B marketing?

De Belgen kwamen ver op het WK door data, hoe helpt data jouw B2B marketing?

In een artikel van de NOS werd bekend gemaakt dat de Rode Duivels met een Nederlands databedrijf samenwerken voor betere resultaten op het WK. Het Enschedese bedrijf SciSports helpt de Belgische voetbalbond met het analyseren van spelers, wedstrijden en coaches. Vervolgens worden deze analyses gebruikt in de tactiek van de Belgen. Een mooi voorbeeld hiervan is de wedstrijd België-Brazilië op 6 juli (welke werd gewonnen door de Belgen met 2-1). Met behulp van de SciSport analyse werd duidelijk dat Braziliaanse corners van de linkerkant anders verdedigd dienden te worden dan corners van de rechterkant. ‘De looppatronen verschillen per kant behoorlijk, en dat vergt een andere manier van verdedigen’ aldus Giels Brouwer van SciSports. Naast een goede teamspirit en selectie heeft data bijgedragen aan het resultaat van de Belgen op het WK. Een knappe derde plek was het gevolg, waarna het team als helden werd onthaald in Brussel.

B2B marketing is als de Rode Duivels

De aanpak van de Belgen heeft veel overlap met een data gedreven B2B marketing aanpak. Data speelt naast een goed team, manager en aanpak een belangrijke rol. Het (automatisch) analyseren van de belangrijkste leads helpt je verder in het optimaliseren van de tactiek. Welk gedrag is er vertoond en hoe kan hier optimaal op gereageerd worden met marketing?

Wanneer data toont dat grote organisaties zich anders gedragen op de bedrijfswebsite dan kleinere organisaties kun je hier actie op ondernemen. Net zoals de Belgen dat deden met de Braziliaanse corners. Je laat bijvoorbeeld andere advertenties zien aan verschillende doelgroepen of personaliseert de website op basis van omvang.

Het behalen van successen met data

Data, zeker wanneer het meer verteld over gedrag en interesse, is een belangrijk onderdeel van elke B2B marketing aanpak. Het hebben van een goede data leverancier kan daarom hét verschil maken. Echter is data een middel tot een doel en geen doel op zichzelf. Goede bedrijfsdata moet bijdragen aan het algehele resultaat van het team. Hoe zorg jij er voor dat je onthaald wordt als een held binnen jouw organisatie?

Ruud Buijserd

Jonge ondernemer vol passie over data, (B2B) marketing en de mogelijkheden hiermee. Sparren over oplossingen? Let me know!

Geef een reactie

Sluit Menu