Een constante stroom aan inkomende leads is belangrijk voor de continuiteit van elke organisatie, ook in de accountancy sector. De toenemende concurrentie in de markt maken klantacquisitie en klantbehoud steeds belangrijker. Ondernemers zijn steeds beter op de hoogte over ontwikkelingen binnen wet- en regelgeving die hen raakt. Dit zorgt, naast uitdagingen, ook voor mogelijkheden voor de accountancy sector. Laat de expertise van de organisatie zien in blogs en whitepapers en focus op inbound marketing. Laat klanten jouw bedrijf vinden op onderwerpen die zij interessant vinden. Leadgeneratie voor accounts op een manier die bij de huidige online wereld past.
Leadgeneratie voor accountants
Een eerder verschenen artikel op Accountant.nl laat zien dat de sector niet graag in de telefoon klimt om leads en/of klanten te genereren. Koud bellen is buiten de zogenaamde comfortzone van veel accountants. Daarom zoeken veel accountants hun heil in een andere manier van leadgeneratie: het aanspreken van het (professionele) netwerk. Dit werkt voor veel accountants, alleen kleven er ook een aantal nadelen aan. Ten eerste kan het lang duren voordat een lead een klant wordt. Ten tweede is het specifiek op een persoon of organisatie, de schaalbaarheid is lastig. Ten derde zitten er limieten aan je netwerk. Hoe voorkom je dat je als accountant kantoor enkel leunt op het netwerk?
Niet koud bellen maar slim bellen
Koud bellen wordt door veel accountants als onprettig ervaren. Welke bedrijven ga je bellen? En is het niet een kwestie van een ‘lucky shot’ om er iets uit te halen? Gelukkig kan dat ook anders. Smart Calling (slim bellen) is een manier om de barriere van koud bellen te verlagen. Slim bellen combineert twee kanalen met elkaar: de website en de telefoon. Tegenwoordig vindt ruim 70% van het orientatie proces online plaats, dat betekent onder andere dat leads en (potentiele) klanten je website bezoeken, referenties lezen en kijken hoe actief je bent op bijvoorbeeld social media.
Met name de eigen website helpt je goed bij deze manier van leadgeneratie. Door Klue op de website te activeren weet je precies welke bedrijven de website bezoeken, hoe vaak ze dat doen en welke pagina’s er bekeken worden. Deze informatie wordt verder verrijkt met Kamer van Koophandel informatie zoals branche en omvang van de bezoekende organisatie. Dit is direct input voor een gericht rondje slim bellen naar leads.
Relevantie en expertise als leadgeneratie voor accountants
Dat ondernemers steeds beter op de hoogte zijn over wet- en regelgeving is niet nieuw. De zoektocht naar begrijpelijke juridisiche of fiscale informatie is de laatste jaren ook stukken makkelijker geworden. Het internet en sociale media zijn hier belangrijke redenen voor. Dit biedt kansen voor de sector. Het is namelijk een ideale manier om meer leads en klanten binnen te halen door middel van relevante kennis en expertise deling. Dit kan bijvoorbeeld via blogs, infographics of cases die laten zien dat jouw organisatie ervaring heeft op een bepaald (advies) gebied.
Moet je dan alles weggeven?
Nee. Wanneer je over een bepaald onderwerp gaat publiceren is het belangrijk om uit te leggen wat het precies behelst, welke voordelen en nadelen er zijn en hoe er bijvoorbeeld gebruik gemaakt kan worden van een bepaalde regeling. Bied dan gelijk aan wat de ervaring van de organisatie is en hoe ondernemers hierbij gebaat zijn. Structureer en focus waarover je gaat bloggen. Kies een onderwerp of onderdeel waar jullie organisatie in uitblinkt. Het vinden van klanten in een specifiek(ere) niche is makkelijker dan wanneer de doelgroep enorm breed is.
Hoe levert dit leads en klanten op?
Wanneer je een tijdje bezig bent met het delen van relevante kennis via je blog wat vervolgens gedeeld wordt op sociale media zul je een toename in bezoekers op de website zien. Zorg er overigens voor dat de blogs met een zoekmachine oogpunt geschreven worden om zo ook goede posities binnen de bekende zoekmachines te behalen op onderwerpen. Deze extra bezoekers zijn dus allen potentiele leads en klanten, ze lezen immers de blogs die jouw organisatie deelt. Met Klue op de website weet je direct welke bedrijven dit zijn, wat zij lezen en hoe vaak zij terug komen. Interessante inzichten die je in je eigen dashboard omgeving te zien krijgt. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken voor het schrijven van vervolg-blogs op specifieke onderwerpen die het goed doen bij bedrijven in jouw doelgroep.
Converteer bezoekers naar leads
Na loop van tijd is het van belang om de bezoekers te converteren naar leads of zelfs klanten. Dit kan via het slim bellen principe maar ook via de website zelf. Zorg voor duidelijke call to actions zoals knoppen waar men gegevens kan achterlaten of de persoon teruggebelt kan worden. Wanneer een persoon zelf aangeeft gecontacteerd te worden door jouw organisatie is de eerste stap naar het klant-worden gezet.
Leadgeneratie voor accountants zelf proberen
Zelf aan de slag met leadgeneratie? Zet Klue gratis op uw website en haal meer uit de (online) kanalen. Data en inzichten die leadgeneratie voor accountants daadwerkelijk verbetert. 14 dagen volledig gratis, je zit nergens aan vast. Ervaar je eigen lead dashboard en andere mogelijkheden met Klue. Vragen? wij helpen je graag met jouw marketing en sales aanpak, plan een demo in.