Hoe Klue data je helpt bij kanaal optimalisatie [how-to]

Hoe Klue data je helpt bij kanaal optimalisatie [how-to]

In een eerder artikel beschreef ik hoe je look-a-like klanten kunt vinden op basis van je huidige klanten met Klue. Van deze look-a-like groep weet je ook al zeker dat zij je website hebben bezocht en dus bekend zijn met jouw bedrijf en website. Kortom, een ideale groep om je op te focussen met marketing en sales activiteiten. Maar via welke kanalen haal je het meeste uit deze activiteiten? Ook hier geeft Klue je een antwoord op.

Het selecteren van de juiste marketing kanalen is een uitdaging voor elke marketeer. Je kunt immers het marketingbudget slechts eenmaal uitgeven. Focus in de kanaal keuze is belangrijk, een wildgroei aan kanalen zorgt ervoor dat er verschillende typen content en/of advertenties gemaakt dienen te worden wat erg tijdrovend is. Een juiste kanaal selectie voorkomt dat je bezig gaat met kanalen die vrijwel niks opleveren.

Kanaal keuze op basis van Klue data

Wanneer Klue op de website actief is heb je direct inzichten in:

  • Welke bedrijven de website bezoeken;
  • Welke pagina’s er zijn bekeken door specifieke partijen;
  • Hoe vaak zij terug komen op de website;
  • Via welke kanalen zij op de bedrijfswebsite komen.

De informatie uit het laatste punt, via welke kanalen zij op de bedrijfswebsite komen, is erg bruikbaar voor de selectie van de juiste kanalen. Binnen het Klue data dashboard kun je diep op de data inzoomen. In het onderstaande voorbeeld doe ik dit voor de doelgroep advocaten.

Een voorbeeld van deze aanpak

Stel je voor: je bent marketeer bij een leasemaatschappij en je focust je met marketing activiteiten op de middelgrote en grote advocaten kantoren. Er is een propositie samengesteld voor deze doelgroep: luxe leaseauto’s met een aantrekkelijk financieel plan. Enthousiast begin je met de marktbewerking via diverse marketing kanalen. LinkedIn, Facebook, Twitter, blogs, e-mail campagne, advertorials op relevante websites, SEA en SEO. Kortom, een echte omnichannel aanpak. Om de activiteiten van de doelgroep te tracken staat Klue op de website en houdt je het Klue data dashboard regelmatig in de gaten. Na enkele weken zijn er honderden bedrijven geïdentificeerd met Klue en is er data aanwezig in het dashboard. Ook zijn er een drietal advocaten kantoren (fictief: Loyens & Loeff, Van Doorne Advocaten en Wijn & Stael advocaten) geweest die concrete interesse hebben getoond en inmiddels doorgespeeld zijn naar sales als Sales Qualified Lead.

Hoe pak je dat aan met Klue?

Op de filterpagina van het Klue dashboard kun je doelgroep selecteren waar je het meeste succes mee hebt behaald en waar de focus verder ligt. In het geval van het voorbeeld zijn dit middelgrote tot grote advocaten kantoren. Selecteer hoofdcategorie M en subcategorie 69101 (advocaten kantoren) vervolgens geef je bij omvang aan 10 medewerkers en groter. Wanneer je dit gedaan hebt ga je naar de sectie Acquisition in het dashboard waar je precies de bewezen beste kanalen kunt zien onder Default Channel Group.

Wanneer AdWords en Google Search Console zijn gekoppeld aan de website is het ook direct zichtbaar op welke zoekwoorden men binnenkomt (SEO) en welke zoekwoorden succesvol zijn met de AdWords campagne (SEA). Deze inzichten helpen je met het bijsturen van de campagnes via Google. Je kunt dus de koppeling maken tussen zoekwoordekanaal optimalisatie Kluen, bezoekers op de site en welke bedrijven dit precies zijn. De extra laag van informatie (welke bedrijven) zorgt ervoor dat campagnes en kanalen bijgestuurd worden op basis van relevante bedrijven en niet kliks en/of kosten.

In het geval van de leasemaatschappij is Organisch Zoeken (SEO) hét belangrijkste kanaal gevolgd door direct verkeer, verwijzende sites, SEA en e-mail. Wanneer we organisch zoeken verder analyseren zien we onder het kopje Keyword de belangrijkste zoekwoorden. Deze informatie is input voor nieuwe onderwerpen van blogs om zo meer relevante en gerelateerde content te creëren wat de doelgroep aantrekt. Gebruik variaties op bestaande zoekwoorden om zo meer organisch resultaat te behalen. De verwijzende sites zijn sites waar advertorials zijn geplaatst, het is direct duidelijk vanuit welke advertorials de meest relevante bedrijven komen. Wellicht tijd voor een nieuwe samenwerking met een relevante website?

Het onderhouden van de kanalen kost veel tijd en door de beschikbare data kun je nu de minst rendabele kanalen elimineren. Dat scheelt je tijd én geeft je de mogelijkheid om de beste kanalen te optimaliseren.

Interesse van de doelgroep via het juiste kanaal, een gouden combinatie.

De bovenstaande manier van analyse zorgt ervoor dat het direct duidelijk is welke kanalen nu de meest relevante bedrijven aantrekken voor jouw organisatie. Welke marketing kanalen zijn er effectief en waar dien je je op te focussen als marketeer? Het dashboard gaat zelfs zo ver dat het suggesties geeft voor nieuwe content: Wat vindt men interessant en via welk kanaal komen zij jouw content consumeren?

Benieuwd naar jouw optimale marketing kanalen? Probeer dan Klue gratis uit en krijg toegang tot het data dashboard waarin je jouw data snel en gemakkelijk kunt analyseren.

Ruud Buijserd

Jonge ondernemer vol passie over data, (B2B) marketing en de mogelijkheden hiermee. Sparren over oplossingen? Let me know!

Geef een reactie

Sluit Menu