Wat is UTM tagging en hoe werkt dit voor jouw site? [how-to]

Wat is UTM tagging en hoe werkt dit voor jouw site? [how-to]

Om inzichten te krijgen waar bezoekers, inschrijvingen en interesse vandaan komt is het belangrijk om de kanalen duidelijk in kaart te brengen. Binnen Google Analytics is onder het kopje acquisitie te herleiden waar bezoek vandaan komt. Zo heb je direct verkeer, referral, social, organic enzovoorts. Google analytics biedt wel de mogelijkheid om te onderzoeken welk social media kanaal verantwoordelijk is voor het bezoek, echter welke post of advertentie voor het bezoek heeft gezorgd is niet te herleiden. Hier is een oplossing voor: UTM Tagging.

Wat is UTM Tagging?

UTM (Urchin Tracking Module) is een bedrijf wat opgekocht is door Google enkele jaren geleden. Uit deze fusie is o.a. Google Analytics gecreëerd.  Naast analytics is UTM tagging een handige tool om meer inzichten uit web verkeer te halen. Met het toevoegen van parameters aan de URL wordt er informatie naar Google Analytics gestuurd die je later kunt gebruiken voor het evalueren van de campagne.

Hoe ziet een UTM URL eruit?

Waarschijnlijk heb je wel eens een URL gezien in je adresbalk die vergelijkbaar is met degene hieronder:

https://klue.nl/?utm_source=facebook&utm_medium=blogpost&utm_campaign=UTM_tagging&utm_term=24118

Alles na het vraagteken ‘?’ bevat informatie die door Google Analytics geïnterpreteerd wordt om het bezoek te categoriseren. De structuur van het taggen van URL’s is cruciaal. Door op een consistente manier te taggen is de impact van de verkeersbronnen over tijd compleet in kaart te brengen.

Suggesties voor UTM tagging structuur

Wanneer je begint met het taggen van je URL’s om betere inzichten te verkrijgen is een duidelijke en consistente structuur belangrijk. Niet alleen de structuur is belangrijk, ook het consistent gebruik maken van de UTM tagging is belangrijk. Gebruik het voor mails, updates op social media, gastblogs, advertenties enzovoorts. Tijdens het creeëren van de parameters van de URL zijn er een aantal mogelijkheden.

UTM Tagging
Opties bij UTM tagging

 

Website URL: Vul hier de URL in van de website of specifieke pagina
Campaign Source: Vul hier het kanaal in wat je gaat gebruiken, denk aan Facebook, Twitter of Mailing
Campaign Medium: Omschrijf hier wat je gebruikt zoals een blogpost of advertentie
Campaign Name: Dit kan de naam van het blog zijn of type advertentie
Campaign term: In het voorbeeld gebruik ik de datum

 

Dit is een voorbeeld van een UTM structuur. Dit is aan te passen naar eigen voorkeur. Echter is het belangrijk om de structuur goed te documenteren en hier aan vast te houden. Verschillende manieren van UTM tagging is lastig met elkaar te vergelijken. Gebruik UTM parameters voor de links die je zelf in de hand hebt. Het bied grote mogelijkheden om meer inzichten in de marketing uitingen te krijgen.

Identificeren van Direct Verkeer

Het identificeren van direct verkeer is een vraag die voor veel website eigenaren en ondernemers relevant is. Direct verkeer kan vanuit vele bronnen komen. Zoals Google het zelf omschrijft: 

Direct Verkeer zijn bezoekers die uw website hebben bezocht door uw URL direct in de browser hebben getypt. Direct Verkeer kan ook verwijzen naar bezoekers die hebben geklikt op links in hun bookmarks / favorieten, links in whatsapp, op niet-getagde links in e-mails, of op links in documenten die geen tracking variabele hebben meegekregen

Het toevoegen van tracking variabelen zoal UTM tagging helpen je dus met het identificeren van direct verkeer.

Hoe genereer je de URL structuren?

 Het zelf creëren an UTM tags is vrij simpel te realiseren door middel van de volgende stappen.

  1. Ga naar: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
  2. Vul de structuur in die het beste bij je past
  3. Kopieer de URL en gebruik deze in de uitingen op social media, mailingen enzovoorts

Combineer UTM tagging met Klue. Identificeer welke bedrijven op je website zijn geweest en heb volledige inzichten in de bron waar deze bezoekers vandaan komen. Waardevolle marketing informatie direct in je Google Analytics account.

Ruud Buijserd

Jonge ondernemer vol passie over data, (B2B) marketing en de mogelijkheden hiermee. Sparren over oplossingen? Let me know!

Geef een reactie

Sluit Menu