Je bekijkt nu Hoe gepersonaliseerde klantervaringen de omzet verhogen

Hoe gepersonaliseerde klantervaringen de omzet verhogen

Waarschijnlijk heeft jouw organisatie diverse testimonials op de bedrijfswebsite staan. Deze ervaringen van klanten dragen bij aan de geloofwaardigheid en expertise van de organisatie.

Ondanks alle ontwikkelingen op marketing gebied is mond-op-mond reclame nog steeds één van de belangrijkste bronnen om aan nieuwe klanten te komen. Klantervaringen dragen bij aan dit concept. Het is belangrijk dat testimonials oprecht en betrouwbaar zijn. Een neppe klantervaring doet vaak meer kwaad dan goed. Een foto, of video en link naar bijvoorbeeld het LinkedIn profiel zorgen ervoor dat een klantervaring betrouwbaar overkomt.

Een klantervaring dient onder andere bij te dragen aan het binnenhalen van nieuwe klanten maar laat ook zien hoe de relatie is opgebouwd met de klant.

Het is de belichaming van de relatie die je hebt met die personen en organisatie.

Klantervaringen zijn effectief, zeer effectief

Klantervaringen zijn een effectieve manier om nieuwe klanten aan te trekken. Onderzoek van BrightLocal laat zien dat 92% van mensen (zowel B2C als B2B) reviews bekijkt voordat de volgende stap in het koop proces gemaakt wordt. Omdat we ons in dit artikel richten op business to business ga ik verder in op de impact bij een B2B beslissing.

Demand Gen Report survey laat zien dat 65% van de B2B kopers zich laten beinvloeden door klantervaringen van mensen die waar zij zich mee kunnen identificeren.

Dit kunnen bijvoorbeeld ervaringen zijn van mensen in dezelfde branche, bij een vergelijkbaar bedrijf werken of mensen die dezelfde uitdaging hebben. Wanneer een persoon zich kan identificeren met de ervaring en emotie van de klantervaring is de kans 62% hoger dat deze converteert.

Het is dus zaak om de klantervaring zo persoonlijk mogelijk te maken om zo nog meer nieuwe klanten te verwelkomen.

Personaliseren van klantervaringen

Dat klantervaringen belangrijk zijn in B2B marketing is duidelijk. Het verhogen van relevantie door middel van personalisatie kan een groot positief effect hebben.

Samen met Klue is het voor jouw organisatie mogelijk om klantervaringen te personaliseren naargelang de karakteristieken van de bezoeker.

Hoe doe je dat? – een voorbeeld

Stel je voor: je bent onderdeel van het marketing team van een zakelijke dienstverlener. De laatste maanden is de focus komen te liggen op organisaties die actief zijn in de auto industrie.

Om de doelgroep verder te overtuigen van jullie dienstverlening zijn er een aantal klantervaringen van mensen die actief zijn bij organisaties in de industrie. Door de klantervaring te personaliseren op basis van de karakteristieken van het bezoekende bedrijf krijgen zij direct de meest relevante content te zien.

Valt de bezoeker niet in de auto-branche? Dan krijgen zij andere klantervaringen te zien die voor hen relevant zijn. Bijvoorbeeld van de manager van Audi die al klant is bij jouw organisatie.

Personaliseer de klantervaringen voor jouw doelgroep en laat verhalen van jouw klanten horen die relevant zijn voor belangrijke leads en prospects.

Zelf ervaren? Neem dan contact op met ons door te bellen met 085 – 130 42 87 of een e-mail te sturen naar [email protected]

Ruud Buijserd

Ondernemer vol passie over data, B2B marketing en de mogelijkheden hiermee voor organisaties. Sparren over jouw vraagstuk? Neem contact op, ik hoor graag van je.

Laat een reactie achter