Een account based marketing aanpak is bij uitstek geschikt voor B2B organisaties. Waarschijnlijk weet je al wat account based marketing is, wat de onderliggende principes zijn en welke tactieken je kunt inzetten.
Ondanks dat account based marketing aan populariteit wint zijn er weinig voorbeelden beschikbaar die als inspiratie kunnen dienen. In dit artikel beschrijf ik een aantal voorbeelden waar wij aan hebben mogen bijdragen.
Regelmatig zal ik dit artikel updaten zodat jij inspiratie en voorbeelden hebt waarmee je zelf aan de slag kunt met account based marketing
Account based marketing en websitepersonalisatie
Klue biedt de mogelijkheid om een website en chat te personaliseren. Dit is ingezet voor de account based marketing aanpak van een Klue klant.
De desbetreffende klant is een grote leverancier van technologische IT oplossingen voor organisaties. Denk aan oplossingen zoals printers en telefoons maar ook de bijbehorende software. Diverse branches en typen organisaties vallen hun doelgroep.
De marketing strategie van deze organisatie voor aankomende periode is een meer account based marketing aanpak. De focus is komen te liggen op overheidsinstanties zoals gemeentes, provincies en waterschappen.
Door gebruik te maken van Klue word de website gepersonaliseerd wanneer er personen van die organisaties naar de website komen. Dat wil zeggen dat de website aangepast wordt en zich specifiek richt op de USP’s & voordelen voor gemeentes en andere overheidsinstanties.
Niet alleen personalisatie is een belangrijk onderdeel van de account based marketing aanpak van die organisatie. Ook het volgen van gedrag en interesses binnen het blog speelt een belangrijke rol.
Welke blogs worden veel gelezen door welke accounts? Waar dient verdere verdieping op gemaakt te worden om de accounts nóg beter te voorzien van informatie?
Voorbeelden van account based marketing: offline
Het onderhouden van een relatie kan een combinatie van online en offline zijn. Een mooi voorbeeld van offline relatiebehoud voor een online oplossing heb ik onlangs meegemaakt. Binnen een innovatietraject bij een grote corporate zijn een twintigtal gebruikers en beslissers persoonlijk en creatief benaderd door het team.
Een persoonlijk Sinterklaasgedicht in combinatie met chocolade viel bij veel accounts erg goed. Zo’n actie is niet alleen goed voor de directe relatie met de persoon, maar het heeft ook een (positieve) impact op de directe omgeving van de persoon binnen de organisatie.
Chat personalisatie en Account Based Marketing
Het personaliseren van een chat functie is ook een manier om Account Based Marketing tot leven te brengen op de bedrijfswebsite. Door enkel de chat te laten zien aan de organisaties die binnen de doelgroep accounts vallen kun je zeer persoonlijke en relevante berichten sturen via de chat.
Niet de standaard ‘Als er vragen zijn, neem dan contact op’ maar: ‘Ik vertel je graag meer over wat onze oplossing betekent voor [bedrijfsnaam]’ of ‘Hi [bedrijfsnaam], weten wat wij voor jou kunnen realiseren?’. Hieronder een voorbeeld van een website waar bijvoorbeeld de NS in de account doelgroep valt én persoonlijk aangesproken wordt.
Dit artikel wordt geüpdatet wanneer er nieuwe mogelijkheden en voorbeelden zijn. Heb jij een aanvulling of een vraag over account based marketing? Neem dan contact met mij op of bel op 085 – 1304 287, we horen graag van je.