Veel bedrijven hebben een social-media account en proberen hiermee nieuwe leads te genereren en de betrokkenheid te vergroten. Het verschil in succes is behoorlijk groot tussen bedrijven. De grote vraag is natuurlijk: Hoe komt dat? Naast dat doelgroep, type markt en propositie een belangrijke rol spelen zijn er nog een aantal andere factoren die impact hebben op het succes. In dit artikel bespreek ik 4 tips voor een succesvolle b2b social media aanpak.
Tip 1: Begin met een B2B Social Media strategie
Deze eerste tip klinkt als een open deur. Het komt echter verrassend veel voor dat een bedrijf social media-accounts opent, daar geheel willekeurig iets op plaatst in de hoop dat er tractie ontstaat. Deze manier van social media-gebruik is eerder contraproductief dan productief omdat consistentie ontbreekt. Het verdient eerder aanbeveling om een goed plan op te zetten. Voordat er ook maar een post geplaatst wordt moet er helder zijn: waarom wordt social media gebruikt, wat zijn doelen die bereikt dienen te worden? Pas als er een dergelijke strategie voor handen is kan er begonnen worden met het gebruik van b2b social media en kunnen investeringen worden rechtvaardigt binnen de organisatie.
Tip 2: Wees van toegevoegde waarde
In het B2B-segment geldt waarschijnlijk nog meer dan in het B2C-segment: wees relevant. Het kan lastig zijn om vast te stellen wat die relevantie precies is. Een buyer persona kan hierbij helpen. Aan de hand van deze persona wordt het inzichtelijk wat de gemiddelde klant bezig houdt. Dit gaat verder dan enkel de professionele kant van uw klanten en leads. Denk bijvoorbeeld aan thuissituatie, interesses, hobby’s enzovoort. Gebruik deze inzichten om relevant te zijn voor uw klant, en dat is vaak ook niet gericht op uw product of dienst maar op de dagelijkse uitdagingen van de doelgroep.
Tip 3: ken uw klanten en zet advertentie-budgetten efficiënt in
Door gebruik te maken van social media is het mogelijk om heel gericht adverteren. Om die kracht ten volle te benutten is het echter wel noodzakelijk om te weten wie uw klant of lead is. In welke branche zijn ze actief, wat is de grootte van hun onderneming en op welke sociale media zijn ze actief? Het succes van adverteren op social media wordt voor een groot gedeelte bepaald door de mate waarin u in staat is om te definiëren wie potentiële klanten zijn. Naast dat u deze vaak duidelijk op het netvlies heeft kunnen deze uit onverwachte hoeken komen. Wees open voor suggesties en inzichten. Een manier om erachter te komen of u wellicht bezocht wordt door nieuwe leads is de service van Klue.
Tip 4: Meten is Weten
Het hebben van een duidelijke strategie en doelen is de eerste stap. De tweede stap is het creëren van uitingen, de derde stap is het meten van deze uitingen. Bereiken de uitingen inderdaad de doelgroep? En wat zijn succesvolle uitingen? Inzichten hierin zijn direct input voor nieuwe advertenties en blogartikelen. Maar hoe zijn deze statistieken te meten? Aan de hand van de Google URL campaign builder kunt u specifieke UTM URL’s genereren die deze inzichten duidelijk maken. Daarnaast kunt u aan de hand van Klue weten welke bedrijven via social media zijn binnen gekomen. Door deze inzichten te combineren (waar komt men vandaan, en wie zijn deze bezoekers) kunt u inzien wat effectief is en niet.