LinkedIn is voor veel marketeers een kanaal wat veel oplevert. In een eerder artikel schreef ik over de kracht van de verschillende sociale media platformen, waaronder LinkedIn. Iets meer dan 90% van alle B2B bedrijven geeft aan LinkedIn te gebruiken. De mate van gebruik verschilt natuurlijk per bedrijf, er zijn organisaties die enkel een profiel hebben aangemaakt en nieuwe connecties zo nu en dan toevoegen. Andere organisaties benutten LinkedIn intensiever door regelmatig blogs te plaatsen en bijvoorbeeld te adverteren via LinkedIn.
Adverteren op LinkedIn via Lead Gen forms
Net zoals op andere sociale media kun je adverteren op LinkedIn. Kenmerkend bij LinkedIn zijn de uitstekende targeting mogelijkheden en de hoge kosten per klik (CPC). Gemiddeld ben je al snel €3,- tot €4,- per klik kwijt. Het voordeel is echter wel dat het selecteren van de doelgroep zéér specifiek is en je dus in ieder geval de doelgroep bereikt, nadelig is wel dat de kosten flink kunnen oplopen.
Vorig jaar heeft LinkedIn een nieuwe manier van adverteren gelanceerd: de Lead Gen Forms. Deze formulieren zijn geschikt voor het genereren van leads op LinkedIn. Heb jij onlangs een goed whitepaper geschreven en wil jij dat deze gedownload wordt door de doelgroep? Of komt er een webinar aan en ben je op zoek naar inschrijvingen? Dan zijn deze Lead Gen formulieren bij uitstek geschikt omdat LinkedIn zelf de formulieren alvast invult met de gegevens van de lead. Hij/zij hoeft enkel nog maar op ‘verzenden’ te drukken, zeer gemakkelijk dus.
Het selecteren van de juiste doelgroep voor lead gen formulieren voor jouw organisatie
De informatie die Klue beschikbaar maakt kan goed worden gebruikt voor het selecteren van de juiste doelgroep. Doordat je precies weet welke organisaties jouw bedrijfswebsite bezoeken weet je op welke bedrijven je je moet richten voor de lead generatie campagne op LinkedIn. Vanuit het Klue dashboard kun je gemakkelijk de belangrijkste bedrijven destilleren voor jouw organisatie. Vervolgens vul je deze in bij de ‘doelgroep’ sectie bij het adverteren. Combineer de bedrijfsnaam met bijvoorbeeld functie titel, leeftijd of senioriteitsniveau. Hierdoor blijft de doelgroep beperkt (wij raden maximaal 1000 LinkedIn leden in een ad-groep aan om mee te beginnen) en weet je zeker dat je de personen bereikt bij de organisaties waar jij je op richt.
Zelf gebruiken wij deze manier van leadgeneratie ook. We hebben een aantal campagnes lopen, één daarvan is het aanmelden voor de trial periode van Klue. Wij combineren daarin verschillende datapunten om een zeer specifieke doelgroep te creëren op LinkedIn:
- De bedrijfsnaam (die herkend is door Klue wanneer het bedrijf de website bezoekt en terug te vinden in het Klue dashboard);
- Bekeken pagina’s; voor ons is het belangrijk dat personen van het bedrijf een X-aantal pagina’s hebben gezien voordat we ze de volgende stap in de journey aanbieden;
- Leeftijd van onze buyer persona;
- Functietitel of Functie veld afgestemd met onze buyer persona.
Wanneer mensen in onze doelgroep selectie op ‘inschrijven’ klikken opent het formulier zich waar hun naam en e-mail adres al is ingevuld. Leads hoeven enkel nog maar op ‘verzenden’ te klikken. Het gevolg van deze aanpak zijn relevante leads met een inzichtelijke kosten overzicht. We houden de Cost Per Lead goed onder controle en weten precies wat er gebeurd.
Ook aan de slag met Lead Gen forms voor jouw business?
Lead gen forms op Linkedin bieden de mogelijkheid om zeer gericht leads te genereren voor jouw business. Combineer de inzichten van Klue met de targeting opties op LinkedIn voor gerichte campagnes die jou leads en klanten opleveren. Vragen of opmerkingen over deze manier van hyper-targeting? Laat het me weten in een reactie.