Segmentatie van de doelgroep is één van de basis onderdelen van marketing. Veel B2B organisaties spenderen veel tijd aan het optimaliseren van landingspagina’s, e-mail teksten, advertenties en blogartikelen voor specifieke segmenten. Vaak wordt er extra aandacht gegeven aan de segmentatie bij (sub)-doelgroepen waar veel waardevolle prospects in zitten.
Echter wordt deze segmentatie zelden toegepast bij remarketing via Google AdWords. Remarketing wordt aangezet, en alle bezoekers van de website worden geremarket. Soms worden er kleine groepen uitgesloten maar daar blijft het vaak bij.
Kortom: een Spray & Pray aanpak.
In dit blog vertel ik je hoe je waardevolle website bezoekers voor jouw organisatie op een correcte manier kunt remarketen. Onder correct versta ik: gesegmenteerd, gepersonaliseerd en geoptimaliseerde advertenties die voor de doelgroep relevant zijn.
De blinde vlek binnen Google Analytics
Waarschijnlijk heb je wel eens geëxperimenteerd met het uitsluiten van klanten die jouw product al gekocht hebben binnen je remarketing lijsten. Het grote nadeel hiervan is het feit dat het lastig is om gepersonaliseerde advertentiesets te laten zien aan de resterende groep. Je weet immers niet welke organisaties jouw website bezocht hebben.
De eerste stap in gesegmenteerde en gepersonaliseerde remarketing is het oplossen van het anonimiteitsprobleem. Door Klue toe te voegen aan je Google Analytics weet je welke bedrijven de bedrijfswebsite hebben bezocht. Daarnaast voegt Klue extra bedrijfsinformatie toe zodat segmenteren mogelijk is.
De tweede stap is het inzetten van Klue data binnen je remarketing campagnes. Focus op organisaties die voor jouw b2b marketing van belang zijn.
Stap 1: Weet welke organisaties de website bezoeken met Klue
Een organisatie die Klue gebruikt verkoopt CRM software. Eén van de kenmerken van het ideale klant profiel van deze organisatie is de bedrijfsomvang. Ze richten zich op organisaties die tussen de 10 en 500 medewerkers hebben, en spenderen eigenlijk geen aandacht aan kleinere bedrijven of grote corporates. Er is veel behoefte aan het identificeren van het verkeer: ‘Hoeveel van ons webverkeer is nu eigenlijk relevant?’.
Door het toevoegen van Klue aan Google Analytics is er antwoord op deze vraag. Klue identificeert organisaties en voegt bedrijfsgegevens toe die standaard niet in Google Analytics te vinden zijn zoals omvang (aantal medewerkers) en branche informatie (SBI). Hieronder kun je zien hoe het segment van deze organisatie eruit ziet binnen Analytics.
Nu er is vast gesteld dat de doelgroep de website bezoekt, is het ook direct zichtbaar waar de doelgroep in geinteresseerd is. Antwoorden op vragen zoals:
-
- Welke kanalen werken het beste?
- Welke pagina’s zijn er bekeken
- Welke acties zijn er ondernomen?
geven een duidelijk beeld van de doelgroep en hun interesses.
Het team wat zich bezig houdt met content marketing en SEA bij deze partij zijn erg blij met de inzichten. Er worden extra blogs en infographics gecreëerd over onderwerpen die voor de doelgroep relevant zijn. Daarnaast wordt er meer gefocust op SEO en zijn er maatregelen getroffen om het direct verkeer beter in kaart te brengen. Dit wordt onder andere gedaan door een strakke UTM-structuur die nu standaard gebruikt wordt bij uitingen van de organisatie.
Stap 2: Het strategisch remarketen van website bezoekers
In deze stap leg ik je uit hoe je strategisch kunt remarketen op doelgroepen die het belangrijkste zijn voor jouw organisatie. Hieronder demonstreer ik dat met het eerder aangehaalde voorbeeld van de organisatie die CRM software aanbied. Het is simpel om een doelgroep te maken waarbij enkel de organisaties gemarket worden die voor hun B2B marketing van belang is.
De bovenstaande doelgroep is afgestemd op het ideale klant profiel van de organsiatie. Zo segementeren zij dus hun remarketing campagnes om het meeste uit remarketing te halen.
In de remarketing worden dus organisaties met minder dan 10 medewerkers of meer dan 499 medewerkers uitgesloten. Kortom, een segmentatie die goed bruikbaar is binnen Google AdWords. De software aanbieder die deze doelgroepen gebruikt biedt overigens ook meer per klik. Op deze manier zijn ze extra goed zichtbaar bij hun doelgroep.
Het gevolg: De campagnes die gebruik maken Klue segmentatie presteren 85% beter dan campagnes die dat niet hebben.
Verder segmenteren voor Remarketing
De bovenstaande doelgroep is één voorbeeld hoe remarketing doelgroepen beter gesegmenteerd worden. Er zijn diverse doorsnedes mogelijk om de doelgroepen nog specifieker te maken. Denk bijvoorbeeld aan specifieke branches in combinatie met omvang of op basis van gedrag en omvang. Door niche doelgroepen aan te maken zijn advertenties relevanter en persoonlijk.
Het uitsluiten van bedrijven die niet relevant voor jouw B2B marketing zijn bespaart je marketing budget en voorkomt dat je merk schade oploopt door irrelevante advertenties. De dagen van ‘spray en pray’ remarketing campagnes zijn voorbij.
Hieronder leg ik in een video uit hoe je dit kunt realiseren door middel van Klue in Google Analytics.
Wil je ook aan de slag met gesegmenteerde remarketing campagnes? Probeer Klue 14 dagen gratis en ervaar zelf het verschil.