Als B2B marketeer ben je continue bezig om relevante en hoogwaardige leads te genereren. Het verhogen van het verkeer naar de website is de eerste stap, echter gaat het uiteindelijk om het converteren van deze bezoekers naar leads. Dit kan bijvoorbeeld via het invullen van een lead formulier of het downloaden van een whitepaper.
Gemiddeld zijn conversie percentages tussen de 2% en 7% (afhankelijk van de branche). Dat betekent dat uit elke 100 bezoekers je in het slechtste geval 2 relevante bedrijven haalt en in het beste geval 7. De andere bezoekers gaan weg zonder actie te ondernemen of waarvan je, als B2B-marketeer, weet wie dat zijn.
Personalisatie verhoogt conversie
Het is algemeen bekend dat persoonlijke en relevante content zorgt voor hogere conversie ratio’s. Bezoekers van de bedrijfswebsite voelen zich beter begrepen door personalisatie en zijn dus eerder bereid actie te ondernemen. De grote vraag voor veel organisaties is: Hoe kun je de website personaliseren? Tegenwoordig is er technologie beschikbaar die dit realiseert op een gemakkelijke en intuïtieve wijze. Op basis van real-time ISP herkenning van onder andere Klue kun je diverse content blokken aanpassen naargelang de karakteristieken van de bezoeker. Karakteristieken waarop gepersonaliseerd kan worden zijn:
- Bedrijfsnaam waar de bezoeker werkzaam is;
- Branche waarin de organisatie actief is;
- Omvang van de organisatie die de website bezoekt.
Deze karakteristieken kunnen gecombineerd worden. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld de website te personaliseren voor adviesbureau’s met meer dan 50 medewerkers. Wat de optimale combinatie is ligt aan het ideale klantprofiel van de organisatie. Daarnaast is het een kwestie van testen, testen & testen.
Uiteraard is het mogelijk om de website te personaliseren voor verschillende sub-doelgroepen. Belangrijk hierin is de creatie van goede en relevante content per sub doelgroep.
In dit artikel beschrijven we 5 tal voorbeelden van succesvolle website personalisatie voor B2B marketeers. Statistieken laten al snel zien dat er meer engagement is. Dat wil zeggen: meer kliks, meer bezochte pagina’s én meer conversies voor bijvoorbeeld demo’s of nieuwsbrieven.
Impact van website personalisatie
De ervaring leert dat personalisatie een grote impact kan hebben op conversie. Een gemiddelde toename van 114% bewijst dat personalisatie werkt. Naast een significante invloed op conversie zorgt een gepersonaliseerde website ook voor een lagere bounce rate (bezoekers bekijken meer pagina’s) en een langere tijd op de website. Kortom, bezoekers zijn meer engaged. De website van jouw organisatie personaliseren voor de belangrijkste klantgroepen? Neem dan contact op en vraag de gratis Klue periode aan.