Website personalisatie heeft zich ruimschoots bewezen in de B2C markt. Maar ook voor B2B organisaties is het zeer effectief. 80% van de onderzochte B2B organisaties geeft aan dat website personalisatie effectiever is in het behalen van de organisatie doelen dan niet gepersonaliseerde websites. Waarom? Leads verwachten een persoonlijk en relevante ervaring. Niet alleen offline, ook online.
Toch is website personalisatie nog geen breed geadopteerde aanpak door B2B organisaties. Zonde, aangezien het bijdraagt aan het behalen van de (marketing) doelen. Daarnaast heeft het een grote positieve impact op het vertrouwen en loyaliteit richting een organisatie.
In dit artikel ga ik in op de redenen waarom organisaties (nog) niet beginnen met personalisatie en hoe je die kunt omzeilen.
Technologie, data en mensen
De bovenstaande drie punten zijn de belangrijkste redenen waarom B2B organisaties niet starten met personalisatie. Hieronder ga ik verder in op de drie belangrijkste redenen en waarom deze eigenlijk geen reden zijn.
- Er is geen technologie beschikbaar
Bijna 60% van de B2B marketeers geeft aan dat het ontbreken van goede technologie de reden is om niet te beginnen met personalisatie. Echter zijn de mogelijkheden van technologische personalisatie oplossingen voor B2B organisaties toegankelijker en betaalbaarder dan ooit. Diverse oplossingen bieden de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te beginnen met website personalisatie.
- Ontbreken van data
Een andere vaak gehoorde reden is het ontbreken van de juiste data voor website personalisatie. Ook voor deze reden biedt technologie een oplossing. Personalisatie oplossingen zoals Klue maken gebruik van website bezoekers voor personalisatie. Dat bekent dat website personalisatie geen historische data nodig heeft om ingezet te worden. Ofwel: je kunt als organisatie direct starten met website personalisatie.
- Geen tijd en geen mensen
Website personalisatie wordt vaak gezien als een groot en intensief project. Veel mensen die betrokken zijn, vele uren investeren in het uitdenken en uitwerken van experimenten en de gehele website personaliseren.
Echter hoeft dit niet nodig te zijn. Onderzoek laat zien dat bedrijven die 80% of meer personaliseren niet sneller hun doelen halen dan bedrijven die tussen de 20% en 40% personaliseren. Juist een kleine personalisatie kan grote gevolgen hebben. In een eerder artikel beschrijf ik voorbeelden van website personalisatie doe grote gevolgen kunnen hebben voor conversie.
Klein beginnen met website personalisatie
Starten met website personalisatie kan op diverse laagdrempelige manieren. Denk bijvoorbeeld aan het personaliseren van een pop-up op de website of het aanpassen van de header afbeelding. Juist deze simpele en kleine experimenten geven je een idee wat het voor jouw organisatie kan betekenen. De technologie en data is er, leads verwachten het. Begin klein, bouw langzaam en persoonlijk uit. Succes.