Het hebben van goede data is voor elke organisatie van belang. Data over klanten, leveringen en medewerkers geven inzichten in de voortgang van de organisatie. Met name klantdata is een speerpunt voor veel B2B organisaties. Hoe vaak komt een klant op de website, wat zijn eerdere aankopen en welk gedrag vertoont een klant. Al deze inzichten zorgen voor een completer beeld van de klant. Waarom is dataverrijking van leads van essentieel belang? In dit artikel geef ik je 3 redenen waarom dit belangrijk is.
1. Segmentatie maakt personalisatie mogelijk
Personalisatie van bijvoorbeeld mails of advertenties zorgen voor een hogere conversie. Om te kunnen personaliseren is dataverrijking nodig van de klant. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de branche waar een bedrijf in actief is. Een adviesbureau heeft een andere boodschap nodig dan een groot industriebedrijf. Segmentatie en A/B testen zorgen ervoor dat het juiste bericht naar de juiste klant gaat wat tot betere resultaten leidt. Het bouwen van profielen van bedrijven en het in kaart brengen van de DMU’s (Decision Making Unit) binnen de organisatie zorgen er voor dat marketing uitingen succesvoller en goedkoper worden.
2. Ken de klant
Het in kaart brengen van de klant geeft antwoord op de vraag: Wie is de klant en wat interesseert hen? Met name in de B2B omgeving is dit erg van belang. De orderwaarde is over het algemeen hoger en koopcycli zijn langer dan in de B2C markt. Het verzamelen van data kan op verschillende manieren. Een CRM systeem helpt met het in kaart brengen van koopgedrag en zogenaamde touchpoints. Ook het gedrag op de website is van belang. Klue helpt met het identificeren van anoniem webverkeer en biedt mogelijkheid dit naar het CRM door te sturen. Op deze manier is het direct duidelijk wat een specifieke klant interesseert. Andere online tools voor conversie zoals Mouseflow geven je direct inzicht hoe specifieke bedrijven zich hebben gedragen op jullie bedrijfswebsite.
3. Voorlopen op concurrentie
Het hebben van volledige en ‘schone’ data zorgt voor een concurrentie voordeel. Data is een belangrijke resource voor een bedrijf, met name volledige data. Het herkennen van trends bij klanten, koopgedrag en data over de concurrenten helpen een organisatie verder.
Dataverrijking is belangrijk. In een B2B omgeving is goede data over klanten erg belangrijk. Probeer Klue gratis en begin met data verzamelen en verrijking vanuit de eigen website.