Relevantie en interesse zijn twee sleutelwoorden voor een succesvolle B2B inbound marketing aanpak. Veel B2B marketeers worstelen hiermee. Hoe zorg je, als marketeer, voor content wat relevant en interessant is voor de doelgroep?
Een buyer persona kan hierbij uitkomst bieden. Door verschillende personen in de doelgroep te interviewen kun je als marketing professional vast stellen wat men interessant vindt. Deze kwalitatieve manier van onderzoek heeft nadelen: je kunt slechts een klein deel van de doelgroep interviewen waardoor resultaten gekleurd kunnen zijn. Daarnaast kan online gedrag wezenlijk verschillen met hetgeen wat mensen zeggen in interviews.
Combineer de buyer persona en gedragsdata
Een aanvulling op de Buyer Persona is gedragsdata. De onderwerpen die je aansnijdt als marketeer, trekken die inderdaad de juiste organisaties en personen? Om dit vast te stellen is het goed om per maand te kijken naar de meest gelezen artikelen op het blog van de website. Combineer deze informatie met bedrijfsinformatie van Klue om zo direct te weten welke organisaties de website bezoeken en waarin ze geïnteresseerd zijn.
Zijn er trends te ontdekken? Hoe gedragen verschillende branches zich ten opzichte van elkaar?
Een CRM-software leverancier gebruikt sinds enkele maanden Klue. Zij houden gedragsdata nauwlettend in de gaten. Het creatieve team binnen deze organisatie heeft door de gedragsdata en buyer persona meer handvatten om gerichte relevante content te creëren.
‘We zien dat met name grote organisaties alle ins en outs willen weten over de AVG-wetgeving zoals DPA’s en bewaartermijn van data. We hebben de sectie over de AVG verder uitgebreid en uitgediept om zo te kunnen voldoen aan de informatiebehoefte van deze doelgroep.’
Op deze manier blijven ze relevant voor de doelgroep en is er een duidelijke toename te zien in het aantal sessies en aanvragen.
Continue bijsturen van content
Ook bij Klue maken we op deze manier relevante content. Een van de eigenschappen van onze buyer persona is de interesse in sport. Met name voetbal is iets wat onze buyer persona bezig houdt in zijn vrije tijd. Daarom hebben we onlangs een artikel gepubliceerd waarin de vergelijking wordt gemaakt tussen het Belgische succes op het WK en het succes wat data kan hebben voor B2B marketing. Het gevolg: het best gelezen artikel van de afgelopen 30 dagen.
Benieuwd wat de doelgroep interessant vindt op jullie bedrijfswebsite? Neem dan contact op.