Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van online marketing is voor een bedrijf anno 2020 een serieuze zaak. De materie is alles behalve eenvoudig en sterk aan verandering onderhevig.
Sterker nog, bedrijven zijn vaak goed op de hoogte van wat er zich afspeelt in hun werkveld, maar vinden het lastig hoe hiermee onderscheidend vermogen gecreëerd kan worden. In dit artikel wordt de ontwikkeling van persoonlijke B2B marketing uitgebreid toegelicht om er voor te zorgen dat je begrijpt wat de term “one-to-one customer communication”, ook wel gepersonaliseerd klantcontact, inhoud en waarom dit nodig is voor een duurzame groei en ontwikkeling.
One-to-one customer communication
Gepersonaliseerd klantcontact kan in de lange termijn zorgen voor een hogere conversie, mede doordat klanten loyaler blijven aan een bedrijf of product. Door de digitalisering verwatert het traditionele persoonlijk contact met de klant steeds meer. Hoewel one-to-one communication dit gevoel bij de klant wellicht niet geheel terug brengt, krijgt de klant wel het gevoel herkend en begrepen te worden. Wanneer men online onderzoek doet, doet hij of zij dat veelal relatief anoniem vanaf een computer of smartphone. Hierdoor is het als bedrijf erg lastig om een relatie op te bouwen met de klant.
Gepersonaliseerd klantcontact na de eerste transactie
Klantloyaliteit correleert sterk met de kwaliteit van de aftersales communicatie. Bedrijven die een-op-een marketingtechnieken toepassen, bouwen vaak een sterke klantrelatie op die ervoor zorgt dat klanten een positief en veilig gevoel krijgen bij het bedrijf. Dat gevoel van geborgenheid zorgt ervoor dat klanten graag terugkeren. Een uitgebreid stappenplan voor after-sales communicatie kan je helpen met het creëren van deze geborgenheid
Onthoudt iedere klant
Bedrijven hebben vaak moeite om ervoor te zorgen dat iedere klant zich herkend en gewaardeerd voelt. Een goed Customer Relationship Management (CRM)-systeem kan zeer waardevol zijn bij het personaliseren van de interacties met de klant. Door het installeren van de Klue Tag op de website ben je in staat om klanten te identificeren en gepersonaliseerde content aan te bieden door de uitgebreide en gedetailleerde data die je hierdoor binnenkrijgt.
Houdt rekening met (veranderende) interesses en behoeften van de klant
Klanten winnen en behouden gaat steeds meer over luisteren en begrijpen van de veranderende marktomstandigheden. Met deze kennis kun je snel relevante content aanbieden waardoor enerzijds klanten een snelle waardevolle oplossing krijgen en anderzijds het voor je bedrijf een veel efficiëntere manier is om te werken aan de klantrelatie.
Een voorbeeld van een juiste strategie is een persoonlijk telefoongesprek na iedere verkoop. Tijdens deze follow-up-call kun je als bedrijf controleren of de klant problemen heeft ervaren. Als alles goed is gegaan, heeft de klant de kans om zijn aangename ervaring opnieuw te beleven. Als de klant op de een of andere manier teleurgesteld was, toont de follow-up-call een blijk van toewijding aan uitstekende klantenservice. Daarnaast zorgt de feedback van klanten vaak voor een goede basis voor nieuwe ideeën over goederen en diensten. Om achter de interesses en behoeften van de klant te komen is het erg belangrijk om op een goede manier te communiceren met je klant.
Verbeter de effectiviteit
Als groeiend bedrijf is het vaak een grote uitdaging om een goede balans te vinden tussen een one-to-one communicatiestrategie en bredere marketing- en verkoopinspanningen. Om de effectiviteit van je uitingen te vergroten is het slim om klanten in te delen in groepen op basis van overeenkomsten, om zo gepersonaliseerde aanbiedingen en berichten aan te kunnen bieden in een snel tempo. Het in kaart brengen van organisaties die de website bezoeken is een goed startpunt.
Met een tool zoals Klue krijg je direct inzicht in de bedrijven die je website bezoeken. Daarnaast wordt deze data verrijkt met branche en omvang data. Op deze manier is segmentatie goed mogelijk, wat het startpunt is voor websitepersonalisatie.
Bij gepersonaliseerd klantcontact is de relatie tussen de contactpersonen erg belangrijk. De persoon die de communicatie binnen het bedrijf verzorgt, stelt zich altijd persoonlijk voor aan de klant en noemt klanten altijd naar hun voorkeursnaam. Deze naam kun je, met goedkeuring van de klant, vastleggen in het CRM-systeem.
De standaard voor ieder (digitaal)bedrijf op dit moment is een actieve en actuele aanwezigheid op sociale media. Tegenwoordig zijn bijna alle (potentiële) klanten actief op sociale media, hierdoor kunnen bedrijven deze integreren in hun communicatiestrategieën. Bovendien bieden sociale media meer informatie over klanten en helpt het vergelijkbare sociale media-gebruikers te identificeren en te targetten voor marketingactiviteiten. Voor jou als bedrijf is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op social media en hoe je hier mee om moet gaan.
Get personal!
Al met al is een one-to-one communicatie marketingstrategie een essentiële manier om een bedrijf, product of dienst te onderscheiden van de concurrentie. Persoonlijk contact draagt bij aan het feit dat klanten jouw bedrijf beter onthouden, hierdoor is de basis voor een langdurige relatie gelegd. Door een prettige, efficiënte en persoonlijke omgang met de klant, kan je een sterke community van loyale klanten opbouwen die de basis zal vormen voor duurzame groei en winstgevendheid. Benieuwd hoe je klantcontact personaliseert op een bedrijfswebsite? Neem dan contact op met ons, we denken graag met je mee.