Vrijwel elke B2B marketeer maakt er gebruik van: Google Analytics. De krachtige analyse tool van Google geeft je veel inzichten in het website verkeer. Welke pagina’s worden er veel bekeken? Welke Google Ads campagnes doen het goed? en, welke kanalen zorgen voor verkeer? Dit zijn enkele vragen waar je met Google Analytics snel antwoord op krijgt.
Echter laat Google Analytics je niet alles zien.
Hieronder heb ik een lijst van 5 tools gemaakt die je naast Google Analytics kunt gebruiken voor meer informatie.
1. Klue voor Leadgeneratie
Gemiddeld verlaat 98% de website zonder actie te hebben ondernomen. Van deze bezoekers heb je dus geen idee welke organisaties dat zijn geweest. Google Analytics geeft hier namelijk geen inzicht in. Bezoekers zijn slechts bezoekers. Met Klue weet je als B2B marketeer welke organisaties hun weg gevonden hebben naar de website. Deze informatie stopt Klue terug in het Analytics account waardoor de kracht van Google Analytics te combineren is met informatie over organisaties. Naast de bedrijfsnaam worden er andere bedrijfskarakteristieken beschikbaar gesteld zoals omvang van het bedrijf en branche. De vragen die je kunt beantwoorden met Klue zijn onder andere:
- Welke bedrijven hebben de website bezocht en wat hebben zij bekeken?
- Zorgen de campagnes voor het juiste verkeer c.q. bedrijven op de website?
- Welke propositie spreekt welke (sub) doelgroep aan?
De data die Klue beschikbaar stelt komt in een overzichtelijk dashboard. Daarnaast is de data in te zetten voor website personalisatie en 100% gerichte remarketing via de bekende kanalen.
Prijs: Klue is gratis te proberen voor een periode van twee weken. Prijzen voor een betaald account starten bij €59,- per maand.
2. Ahrefs voor competitie analyse
Als marketeer is het belangrijk om te weten wat de concurrentie online doet. Binnen Google Analytics is het niet mogelijk om goed te benchmarken. Onder doelgroep -> Benchmark geeft Analytics wat inzichten maar dit is zeer hoog over. Met de tool Ahrefs kun je de URL van een concurrent invoeren om direct inzichten te krijgen in de volgende datapunten:
- Welke links verwijzen naar de website?
- Op welke zoekwoorden rankt de website goed en wat zijn de zoekwoorden die ze op het oog hebben?
- Waar komt het meeste van hun verkeer vandaan?
Waardevolle inzichten voor SEO activiteiten en verdere kanaal optimalisatie. Beter goed gejat dan slecht bedacht toch?
Prijs: Ahrefs kun je 7 dagen uitproberen voor $7. Daarna is het kleinste betaalde pakket $99 per maand.
3. MailChimp voor klantrelaties
Misschien wel het bekendste e-mail programma op dit moment: MailChimp. De uitgebreide opties van MailChimp (ook binnen het gratis account) zorgen ervoor dat MailChimp door veel B2B organisaties gebruikt wordt. Het creëren van mailflows is geen enkel probleem. Naast de uitgebreide functionaliteiten van MailChimp zelf, is deze mailing tool ook erg goed te integreren met Google Analytics. Zo kun je dus de relatie onderhouden met MailChimp nadat een bezoeker zijn/haar e-mail adres heeft achtergelaten en helpt Analytics je met het volgen van gedrag en interesse. Met MailChimp kun je:
- Inzicht krijgen in welke fase van de buyer journey de geïnteresseerde zich bevindt door het openen van e-mails en klikken op links
- A/B testen met verschillende mails
- Resultaten koppelen aan Google Analytics
Prijs: MailChimp heeft een gratis account waarmee je tot 2000 contacten kunt onderhouden. Een betaald account start vanaf $10,- per maand.
4. Pingdom Speedtest voor website snelheid
Een snelle website is een must voor succes online. Tegenwoordig verwachten website bezoekers een snelle website én een SSL certificaat. Onderzoek laat zien dat websites die langer dan 3 seconden laden door ongeveer 25% van de mensen weg geklikt wordt. Is de wachttijd langer dan 5 seconden dan verlies je ongeveer 40%-50% van het verkeer. Google heeft een tool ontwikkeld waar zij schattingen geven welke impact een langzame website heeft op omzet en bezoek. Deze tool is hier te vinden.
Inzichten over de snelheid van de website zijn in Google Analytics niet goed terug te vinden. Er is informatie beschikbaar over laadtijd van een pagina maar laat niet zien hoe je hier iets aan kunt doen. Het monitoren van de snelheid van de website is dus belangrijk. Pingdom geeft je de mogelijkheid om de snelheid regelmatig te testen en geeft je antwoord op de volgende vragen:
- Hoeveel seconden duurt het voordat de website is geladen?
- Welke bestanden (en tools) zorgen voor een trage(re) website?
Prijzen: Pingdom is gratis te gebruiken in een uitgeklede versie. Een betaald pakket heb je al vanaf $14,95 per maand.
5. Buffer voor Social Media
Sociale Media kan veel tijd kosten voor een B2B marketeer. Buffer helpt je als marketeer om updates in te plannen zodat je goed nadenkt over de content planning én je de updates vooruit kunt plannen. Hierdoor heb je tijd voor andere werkzaamheden. Naast dat je kunt plannen geeft Buffer je ook meer inzichten in het aantal volgers van de sociale kanalen. Inzichten die je in Google Analytics niet voor handen hebt.
Buffer werkt met alle sociale media kanalen en geeft je dus de ruimte om updates in te plannen en te monitoren hoe effectief de posts zijn.
Prijzen: Buffer is gratis te gebruiken voor 3 sociale media kanalen en maximaal 10 ingeplande berichten. Een betaald account geeft meer mogelijkheden en heb je vanaf $15 per maand.
Extra: MixPanel voor product ontwikkeling en marketing
Ben je bezig met het vermarkten van een product? Dan mag MixPanel niet ontbreken. MixPanel geeft je als marketeer inzichten in het type gebruiker en gedrag binnen een platform, app of website. Belangrijke inzichten die Google Analytics niet beschikbaar stelt.
Aan de hand van een uitgebreid meetplan kun je met MixPanel precies zien hoe de onboarding verloopt, welke gebruikers veel waarde hebben voor de organisatie en wat de meest populaire onderdelen zijn van de oplossing. Belangrijke inzichten voor de adoptie en uitbreiding van een oplossing.