Maak je gebruik van Mouseflow om jouw website te analyseren en te optimaliseren? Dan is de kans groot dat je nog niet álle handige functies van deze tool gebruikt. Mouseflow heeft namelijk vele functionaliteiten, waarvan een groot deel (helaas) slechts door een klein aantal gebruikers wordt geraadpleegd. Wil jij meer uit Mouseflow halen voor website personalisatie, website & conversie optimalisatie? Met de tips in dit artikel verkrijg je nieuwe inzichten in de Mouseflow data.
In het kort: Wat is Mouseflow
Voor ik verder ga naar de tips om meer uit Mouseflow kunt halen, is het wellicht goed om kort uit te leggen wat Mouseflow is. Mouseflow is een tool die je gebruikt om een opname van ieder bezoek van de website te maken. Gebruik je Mouseflow om jouw website te analyseren, dan kun als het ware over de schouder van jouw websitebezoeker meekijken. Je ziet welke pagina’s iemand bezoekt, maar ook op welke links hij of zij klikt en zelfs hoe de persoon in kwestie bepaalde formulieren op je website invult. De inzichten die je met Mouseflow opdoet, kun je gebruiken om je website op exact de juiste manier te optimaliseren. (Benieuwd hoe je GDPR-compliant omgaat met Mouseflow? Lees dan dit artikel)
Links analyseren met de Link Analysis
Heb je veel interne links en conversie buttons op je website? Dan is het belangrijk om te analyseren of deze links wel bereiken wat ze moeten bereiken. Dit doe je met de Link Analysis functie van Mouseflow. De Link Analysis laat je veel details zien over de links op je webpagina. Als een bezoeker met de muis een link op je website aanwijst, rapporteert de heatmap van Mouseflow vele interessante zaken. Denk hierbij aan:
- Het aantal clicks.
- Het aantal hovers. Hoe vaak wijzen bezoekers een link aan met hun muis?
- De hover time. Hoe lang wijzen bezoekers een link aan met hun muis?
- De hover-click rate. Hoeveel procent van de bezoekers wijst een link aan en klikt hier vervolgens op?
- De hover-click time. Hoe lang duurt het voor bezoekers doorklikken na het aanwijzen?
- Clicking visitors. Hoeveel websitebezoekers klikken op je links?
Je kunt zelfs achterhalen hoe lang het duurt voor de bezoeker op een link klikt. Ook kun je met de Link Analysis functie achterhalen hoe lang het duurt voor een link op je website wordt aangewezen door de websitebezoeker. Niet alle informatie is even interessant, maar een groot deel van de informatie die je met de Link Analysis opdoet is absoluut relevant te noemen. De informatie is te gebruiken voor het verbeteren van de linkstructuur van de website maar ook voor de belangrijke call to action knoppen.
Mouseflow is een ideale tool om te gebruiken voor het optimaliseren van je Call-to-Action knoppen. Weet precies waar optimalisatie mogelijkheden liggen op jouw website.
Funnels instellen met Mouseflow
Door een funnel in te stellen, geef je aan welke pagina’s op je website bij elkaar horen in een specifiek proces. Geef je bijvoorbeeld aan dat landingspagina X bij het inschrijfformulier op je website hoort én bij de bedankpagina die de websitebezoeker na het invullen van het formulier te zien krijgt? Dan geeft Mouseflow je een complete analyse van dit proces.
Door funnels in te stellen, krijg je in detail te zien waar de de bottleneck van de funnel zit. Funnels zijn ook in te stellen in Google Analytics alleen ontbreekt dan de informatie over het precieze surf gedrag op de pagina zelf. Mouseflow geeft je dus meer duidelijkheid waar je precies dient te optimaliseren.
Je eigen opnames uitsluiten
Misschien een vrij simpele tip maar helaas kijken veel mensen naar hun eigen opnames. Wil je niet dat jouw eigen opnames meegenomen worden in de data van Mouseflow? Dan dien je dit zelf in te stellen door je IP-adres uit te sluiten.
Je kunt overigens meerdere IP-adressen uitsluiten van de opnames van Mouseflow. Wil je dat de opnames van je collega’s ook niet terug te zien zijn in de data van de tool, dan sluit je hun IP-adressen ook uit. Door IP-adressen uit te sluiten, is jouw Mouseflow analyse veel betrouwbaarder en bovendien relevanter.
A/B testing met Mouseflow
Wat velen niet weten, is dat je Mouseflow ook kunt gebruiken om A/B tests uit te voeren. Door een A/B test uit te voeren, kun je zien of de verbeterde versie van een webpagina inderdaad veel beter is dan de oude versie van een webpagina. Is dit niet het geval? Dan weet je dat je de oude pagina beter weer terug kunt zetten. Is dit wel het geval, dan weet je dat je de juiste aanpassing hebt gedaan.
Je kunt ook een A/B test uitvoeren als je twee soorten aanpassingen wil testen. Met de A/B testing functie van Mouseflow zie je direct welke aanpassing het beste werkt voor jouw website. Deze kun je vervolgens definitief doorvoeren.
Verrijken van Mouseflow data
Een nadeel van Mouseflow is het feit dat het niet duidelijk is welke organisaties zich op een bepaalde manier over de website bewegen. Door data van mouseflow te verrijken los je deze blinde vlek op. Hierdoor is het direct duidelijk welke organisaties een stuk door de funnel komen maar bijvoorbeeld afhaken.
Door dat deze extra gegevens beschikbaar zijn in Mouseflow is het mogelijk om de website voor specifieke leads verder te optimaliseren. Benieuwd hoe jij meer uit je Mouseflow kan halen met Klue data verrijking? Neem dan contact op, we helpen je graag verder.