Er is een bedrijfspagina op LinkedIn, Facebook en Twitter ingericht. Check. Er zijn wat status updates gedaan over de lancering van een nieuw product maar je hebt al snel de vraag: Wat moet ik delen via mijn business to business social media kanalen? Dit zogenaamde Writer’s Block is een van de top valkuilen die schrijvers en content marketing specialisten tegenkomen. Met name in de B2B omgeving is deze uitdaging sterk aanwezig vanwege de complexere producten en communicatiestijl. Om deze valkuil te voorkomen heb ik een lijst 10 content ideeën samengesteld die je helpen met het opdoen van inspiratie en het voorkomen van het Writer’s Block.
1. Industrie en branche inzichten
Regelmatig worden er door verschillende partijen cijfers gepubliceerd over een bepaalde industrie of branche. Denk bijvoorbeeld aan het CBS of de Kamer van Koophandel. Dit zijn belangrijke bronnen om artikelen te schrijven over bijvoorbeeld de trends in een bepaalde industrie. Artikelen waar cijfers en uitgebreid (wetenschappelijk) onderzoek aan ten grondslag liggen zijn erg belangrijk voor de geloofwaardigheid van je content. (Tip: Gebruik Google Scholar voor het zoeken van relevante wetenschappelijke artikelen).
2. Case Studies
Waarschijnlijk al bekend bij je: Case studies. Een goede manier om best practices te delen en aandacht te vergaren van klanten en potentiele klanten. Wees specifiek in Case Studies en vertel het (succes) verhaal onderbouwd met resultaten en cijfers.
3. Komische Strips
Je leest het goed: Strips. Vergelijkbaar met de Donald Duck die je vroeger las alleen nét even anders. Komische strips die inhaken op een bepaald onderwerp of onderdeel van je organisatie springen eruit op Social Media. Je kunt strips zelf (laten) maken of op zoek gaan naar strips die goed bij jouw niche passen. Wanneer je gebruik maakt van andermans werk, vergeet dan niet duidelijk de bron te vermelden.
4. Quizzes en challenges
Overgewaaid uit de B2C marketing: testen. Maak een quiz / challenge over een specifiek onderwerp. Daag mensen uit om hun kennis op de proef te stellen via een quiz op jouw website. Een goed voorbeeld hiervan is de Facebook Quiz op Frankwatching. Het kost wat tijd om te maken maar wanneer je er een uiteindelijk call to action aan vast hangt kan dit een grote positieve impact hebben op leadgeneratie of zelfs sales.
5. Lijstjes
Lijstjes of de ‘Beste 5 technieken om…’ artikelen doen het altijd goed. Lijstjes zijn ideaal om kennis en expertise te laten zien over een specifiek onderwerp. Om een onderschrift net wat uitdagender te maken kun je bijvoorbeeld toevoegen ‘Nummer 5 heeft ons X opgeleverd’. En dat het goed werkt blijkt, jij bent nu ook aan het lezen toch?
6. Infographics
Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Een infographic is de ideale manier om data en story-telling te combineren. Met een goede grafische infographic pak je direct de aandacht van de doelgroep. Infographics zijn makkelijk te lezen en blijven langer onder de aandacht. Een voorbeeld van een infographic over is onze infographic over Account Based Marketing of consent uitvragen volgens GDPR- regels.
7. Slideshare presentaties
Een vaak vergeten content oplossing zijn presentaties via Slideshare. De mogelijkheden zijn eindeloos met slideshare en nog een voordeel: gemakkelijk te implementeren binnen je content marketing aanpak. Daarnaast kun je veel informatie kwijt in een presentatie en zeker binnen het B2B landschap geen onbekende tool.
8. Competitie vergelijken
Laat in een infographic of video zien hoe jouw organisatie zich verhoud ten opzichte van de concurrentie. Zorg er wel voor dat de producten of diensten vergelijkbaar zijn om te voorkomen dat je appels met peren aan het vergelijken bent. Transparantie en eerlijkheid in een vergelijking is key. Potentiele klanten prikken er snel doorheen wanneer je niet de gehele waarheid verteld om je eigen product of dienst er ‘extra’ goed uit te laten komen.
9. E-Books
Tegenwoordig een klassieker: het E-book. In elke doelgroep zijn er mensen die het leuk vinden om in detail te lezen over een bepaald onderwerp. E-books kunnen goed gecombineerd worden met case studies om zo een volledig verhaal te kunnen delen. Daarnaast is het een veel gebruikte manier om een leads binnen te halen binnen een inbound marketing aanpak.
10. Verslaggeving van een evenement
Is er binnenkort een evenement waar jouw doelgroep te vinden is? Zorg voor verslaggeving van dit evenement. Welke sprekers komen? Wat is het onderwerp van het evenement? zijn vragen die je kunt beantwoorden in blogs voorafgaand het evenement. Natuurlijk zorg je tijdens het evenement voor (live) verslaggeving in de vorm van video’s of interviews.
Deze 10 content ideeën helpen je om op een unieke manier content marketing te bedrijven. Heb jij nog andere ideeën voor aangrijpende content? Laat het ons weten in een reactie.